onsdag 16 juni 2010

Camilla Plum


Plötsligt var hon där i TV-rutan en morgon.  Frodig, lätt bohemisk och med håret på ända.  Hon vandrade omkring i sitt danska paradis och pratade om blommor och blad, örter och grönsaker på ett nästan förföriskt sätt.  Leende gick hon bland katter och hundar, kacklande hönor och glada grisar med blomsterkorgen på sin arm.  Jag satt som förstenad, förstummad och förförd.  Jag var redan långt bort i mina drömmar och såg framför mig mitt eget paradis.  Gud , så bra hon var!



Morgon efter morgon gav hon oss tittare små tips hur vi skulle göra för att på ett enkelt sätt ta hand om vår trädgård.  Hon visade hur vi skulle få grönsaksdiskens trötta örter att bli till hundratals pigga dito i vår täppa.  Hon tittade skälmskt in i kameran och bröt kvistar från träd, buskar och klätterväxter och vips kunde vi få helt nya plantor utan att handla.  Med kraft i nypan delade hon blomlökar och rötter och visade hur vi skulle få blomstertäppan att bli dubbelt så stor.  Och med ett handfast tag i skottkärran lotsade hon oss mellan trädgårdsland och växthus och lärde oss hur vi skulle bygga våra egna drivbänkar lekande lätt.  Ingenting var svårt.  Ingenting var omöjligt.

Fjällen har fallit från mina ögon.  Jag ser mig omkring i naturen och i trädgårdar på helt nytt sätt.  Jag betraktar utbudet och tänker ut mitt nästa drag.  Helt skamlöst stjäl jag skott och kvistar och drar hem dem till mitt eget bo. På uteplatsen står krukor i långa rader med mina skötebarn och likt en öm moder öser jag min kärlek över nyförvärven.

Jag kan knappt bärga mig tills jag skall få skörda mina örter.  Jag kan knappt vänta tills skotten har fått rötter och kan planteras ut.  Jag kan knappt ge mig till tåls och invänta nästa sommar då jag ser frukten av mitt arbete.  Ingenting är svårt.  Allt är möjligt.  Jag sänder Camilla en tacksam, kärleksfull tanke.  Hon har gjort min trädgårdssommar till ett nöje.



Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: