tisdag 29 mars 2011

Big mama


Så har då Mumin varit hemma i helgen och hälsat på.  Och jag har fått vara mamma och jag har fått pyssla om honom efter bästa förmåga.  Här har det gjorts mat och bakats i dagarna tre allt för att glädja det lilla livet.  Men det är precis som det skall vara.  Inte sant?

Fredagskvällen började med att vi gjorde en gryta.  Den gamla 70-tals klassikern "Kreolsk gryta" dammades av och Mumin fick kocka under min handledning.  Spanska goda korvar frästes i grytan och därefter åkte fläskfilén skuren i bitar ner.  Filén kryddades med salt och peppar och medan köttet tog färg skar vi paprika och cornichons i bitar. Vetemjöl pudrades över. Korvarna, paprikan, cornichons, oliver och syltlök slängdes i.  Till slut hälldes mellangrädde över alla godsakerna och grytan fick puttra medan den goda bulguren kokades klar. Gott!

Tidigt på lördagsmorgonen tog jag fram de tunna revbenen ur kylen.  I dubbla plastpåsar åkte olja, honung, soja,tomatpuré, vitlök och de mest skiftande kryddor ner.  Sedan fick påsen med revbenen ligga i kylen under hela dagen för att gotta till sig.  Under dagen gjorde vi en superenkel citroncheesecake och en härlig, saftig lasagne.  Även här fick Mumin vara kock allt under min handledning.  Detta för han skall lära sig att det inte är så invecklat att göra god mat.  Och han var mycket nöjd med sin insats.  Övning ger färdighet som det så riktigt heter.

Under helgen hann vi med långpromenad som gick genom slottsskogen, längs med havet, över hagar och åkrar. Solen sken men vinden var frisk och det gällde att ha koll på vindriktningen för att få den pinande vinden i ryggen längs med havet.  Tidigt på söndagsförmiddagen putsade Mumin mina fönster på utsidan allt medan jag supportade med skrapa och tidningspapper.  Ni kan tro att jag är nöjd över resultatet!  För äntligen  kan jag se ut genom mina fönster som efter vinters hårda stormar haft en hinna av havets salt på utsidan.  Nu är utsikten återigen vacker och fri.

Allt det roliga tar ju slut alldeles för tidigt och på söndagseftermiddagen styrde Mumin tillbaka till sin studentlya i Malmö. Men han åkte inte tomhänt för väskan var full med matportioner för en hel vecka.  Nu kan han plocka färdiglagad husmanskost ur sin frys när han vill.  Mat som är gjord med kärlek och omsorg.  Och det bästa är att hans muminmamma vet att han får i sig "riktig" mat ibland och inte bara "Pasta Rosso" à la fattig studerande.  Och det känns gott att veta!     

Illustration Профиль пользователя.