onsdag 8 september 2010

Faktum


Jag kämpar emot så länge jag kan.  För jag vet att så fort jag har gett efter för reklambladens pockande annonser så har jag accepterat faktum.  Accepterat faktum att hösten har kommit i år igen.  Och nu verkar jag vara där.  Jag har accepterat faktum, gett efter, och köpt höstblommor.

På trappan ut mot vägen står nu två frodiga krysantemum i terrakotta och gult.  De går under det otroligt fula namnet "kryssboll" och jag kan inte tänka mig något vedervärdigare namn på en sådan vacker blomma.  Som vanligt har jag valt krysantemum i varma färger för det tilltalar mig mest.  Jag skulle aldrig köpa en vit krysantemum och ställa på trappan för det passar sig inte tycker jag.  Jag menar vad i himmelens namn lyser vitt på hösten??  Nää, på hösten går naturen till vila och tar sig an de varma tonerna på färgskalan och så vill jag också ha det.

Min lilla köks- och blomsterträdgård håller på att anpassa sig till hösten.  Tomatplantorna ser inget ut för världen och kämpar med att ge de sista tomaterna lite färg.  Löken står klar i sina krukor och är bara att plocka upp och ta in.  Persiljan och gräslöken väntar på att bli nedklippta och frysas in i små byttor för att användas under vintern.  Plocksalladen har gått till Gud för länge sedan och av ruccolan blev ingenting alls.  Men luktärterna står fina och slingrar sig upp mot himlen och ger fortfarande blommor även om det har minskat radikalt.  Blomsterkrassen står gula i sina krukor och det är nästan lite svårt att se skillnad på blommor och blad.  Pelargonerna ligger och skräpar på komposten och har fått ge sin plats åt krysantemum.  Denna höst tänker jag inte bära ner några pelargoner till källaren för övervintring för det känns inte meningsfullt att göra det igen.  Så det får helt enkelt vara.

Men än är det inte riktigt slut på blommande rabatter.  Höstanemonerna som jag fått av Snorkfröken håller på att etablera sig i mina rabatter och jag ser fram emot att de skall sprida sig ordentligt.  Förhoppningsvis skall  mina rabatter med anemoner så småningom bli lika fina som Snorkfrökens.  De gula vippande blommorna, som jag inte vet namnet på, slår just nu ut i blom och kommer att stå så granna och fina och lysa upp långt in på den mörka hösten.  Jag önskar som vanligt att jag haft många fler höstblommor i mina rabatter men det är precis som alla andra år - inte många blommor alls.  Jag vet inte varför men jag är otroligt dålig på blommande höstrabatter och det verkar inte bli bättre med åren.  När skall jag lära mig det?  Jag bara undrar.

Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: