onsdag 20 oktober 2010

Verklighet

"Det är åldern.  Typisk sån där medelålders grej.  Du börjar bli gammal, kära syster!"  Finlandsfilifjonkan skrattade rått i den andra ändan av telefonluren och jag tyckte hon var allt bra elak.  Jättedum för att vara ärlig.  Jag menar - hur kan det vara ett ålderstecken att man köper ett klädesplagg i flera färger??  Det är väl bara praktiskt och bra??!!

Men det är kanske där skon klämmer?  Förr köpte jag ju inte något för att det var praktiskt och bra.  Vid närmare eftertanke så köpte jag aldrig något klädesplagg i flera färger. Möjligen trosor då förstås.  Det räckte så väl att ha ett exemplar av varje plagg. Inte tänkte jag på att jag kanske skulle passa på att köpa fler bara för att de satt så perfekt på min vackra kropp.

Men det är kanske där skon klämmer igen då.  För det är inte så ofta jag hittar någonting som sitter perfekt nu för tiden.  Mannekängkroppen är ett minne blott och i stället visar sig något helt annat i spegeln.  Med åren har provrummens speglar blivit allt mer sarkastiska och ibland så får jag inte ens på mig kläderna jag provar.  Jag får ge upp vid knähöjd då byxorna inte vill längre upp och ibland sitter jag fast som i ett skruvstäd då jag försöker få en tröja över huvudet.  Ibland är jag faktiskt lite rädd att ha sönder kläderna jag provar.  Och det är inte det att jag är så skumögd så jag inte ser om jag har rätt storlek på plagget jag åtrår.  Det är bara det att kläderna inte riktigt vill som jag längre.

Så det är kanske inte så konstigt då man tänker efter.  Det är självklart att man tar flera exemplar av samma plagg och i olika kulörer då man ÄNTLIGEN hittar något som är smickrande och som passar.  Gammal eller ej - man är väl inte dum heller!


Illustration Tove Jansson. 

Inga kommentarer: