onsdag 17 november 2010

Muminmammans egen sjömansfalu


Jag vet inte om det är årstiden som gör det.  Kanske är det mörkret som sänker sig tidigare och tidigare för var dag som får mig ur balans.  För faktum är att jag är inte alls på humör.  Ingenting är roligt.  Ingenting känns lockande.  Tråkigt och tradigt och tradigt och tråkigt.  Jag tycker t o m att det är tråkigt att laga mat och jag  som annars tycker att matlagning är bland det roligaste som finns.  Det är så eländigt just nu att jag t o m tycker att det är tråkigt att äta maten.  MEN det finns faktiskt vissa maträtter som alltid går hem och därför har jag idag gjort min egen populära variant på sjömansfalu.  Jag präntar ner receptet här till er på denna snabblagade och goda gryta.    

Muminmammans populära sjömansfalu

 Skär önskad mängd falukorv i tunna skivor och stek i panna.  Slanta även ner några prinskorvar
i stekpannan. Stek i omgångar.  Sätt  över den stekta falu-och prinskorven på en tallrik så länge. Vispa ur stekpannan med 4 - 5 dl vatten och låt en tärning grönsaksbuljong lösas upp i vattnet.  
Sätt åt sidan. Skala en stor lök och skär i ringar. Skala önskad mängd medelstora fasta potatisar 
och skiva dem medan korven steker.

Lägg nästan all den skivade potatisen i botten på en stekgryta och sätt löken ovanpå potatisen.
Därefter skall all korv läggas ovanpå löken.  Öppna en tetra/burk krossade tomater.  Pressa ner en stor vitlöksklyfta i burken och dra 4 - 5 varv på svartpepparkvarnen ner i tomatkrosset.  Rör om och häll innehållet över korven.  Sätt resterande potatis på och häll över grönsaksbuljongen.
Sätt lock på grytan och låt puttra på spisen i cirka en halvtimme.  Det går även utmärkt att
  sätta grytan i ugnen i 200 C graders värme lika lång tid. 

SMAKLIG SPIS 


Illustration Bethman by Bethman.

Inga kommentarer: