fredag 21 januari 2011

Fastlagsbullar



Stora och pösiga.  Absolut dagsfärska är ett måste.  Lagom med marsipan och mycket grädde.  Ovanpå skall locket vara tunt och pudrat med florsocker.  Fastlagsbullar.  Fastlagsbullar!!  Finns det något godare?  Jag är inget stort kakmonster även om jag är en riktig sockergris.  Men det finns ett undantag då det kommer till kakor och bullar och det är just fastlagsbullar.  Finns det något mer njutbart på jorden?

I veckan som gått köpte jag min första fastlagsbulle för säsongen.  Nu för tiden har ju fastlagsbullen en säsong som sträcker sig från mellandagarna fram till mitten på mars och ingen kan vara lyckligare än jag för detta etikettsbrott.  Jag kommer med fasa ihåg tiden då fastlagsbullar endast såldes under fastlagsveckan och endast då.  Det är en tid som jag inte önskar tillbaka.

Jag är en riktig expert då det kommer till fastlagsbullen, om jag får säga det själv, och den absolut bästa fastlagsbullen görs i Malmö hos Mäster Hans.  Alla ni som bor och jobbar i Malmö skall veta detta och ni måste passa på och handla mästerverket på konditoriet vid Stortorget medan tid är.  Tyvärr är detta också den absolut dyraste fastlagsbullen som finns men ibland måste man stå över sådana saker.  Så köp och njut så länge ni kan era lyckostar där nere i Malmö!  Jag är oerhört lycklig att Mumin nu bor i Malmö och att jag därför har godtagbara skäl att åka så långt för att handla en bulle!

Men det är inte säkert att en dyr fastlagsbulle smakar bättre än en billig variant.  Många gånger har jag misstroget tittat på den dyra konditorivarianten som jag nyss huggit tänderna i och nästan brustit i gråt.  Torr och eländig, för lite grädde och för mycket marsipan.  Och dessutom dyr!  Nej, det finns inte ord för hur ledsen och besviken man blir då man råkar ut för något sådant.  Det man lär sig av dylikt är att man vet att man aldrig någonsin handlar en fastlagsbulle där igen.  Jag är så glad att bullen jag köpte i veckan till ett ytterst modest pris på min lokala Ica-Kvantumbutik var alldeles, makalöst god.  Men det visste jag ju att den skulle vara för det var ju inte precis första gången jag inhandlat en fastlagsbulle där .

Nu får vi se hur många fastlagsbullar jag kommer att klämma i mig denna säsong.  Kanske inte så många som jag har gjort en och annan säsong tidigare men några till blir det nog allt.  Och det jag kan lova är att en eller annan av dem kommer att komma från Mäster Hans!

PS.  Mäster Hans har även en filial på Limhamn.  DS.


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: