lördag 19 november 2011

Knyttet


Så är hon äntligen här.  Knyttet.  Igår morse , klockan 05.01, kom hon till världen.  Nu är Snorkfröken och Snusmumriken världens lyckligaste föräldrar och vi alla runt omkring är världens lyckligaste familj.  Men det är klart att Knyttet skulle anlända med buller och bång.  För det är klart att det skall vara lite drama då en prinsessa anländer.  Och det är precis så det var.

Strax innan midnatt på onsdagskvällen fick jag ett sms av Snorkfröken som berättade att värkarna nu var igång och kom regelbundet med nio till tolv minuters mellanrum.  Hon skrev att om allt gick åt rätt håll så skulle de ringa mig då de åkte in till BB under natten.  Men ingenting hände under hela natten och jag sov mycket oroligt, vaknade varje timme och jag drömde t o m att de åkt in till BB och fått en pojke och det utan att ringa mig.

Morgonen kom och jag ville inte ringa och störa för jag trodde att även de blivande föräldrarna haft en orolig natt och behövde sova.  Då ringer telefonen.  Det är Snorkfröken.  Hon berättar att natten varit mycket dramatisk och jag faktiskt nu är mommo till ett litet knytt!  Och att allt hände i flygande fläng.

Under natten, berättade Snorkfröken, kom värkarna till att börja med regelbundet.  Men någonstans ändrades det hela och hon tyckte att hon fick svårt att "klocka av" intervallerna.  Hon hade plötsligt ont hela tiden och så gick vattnet.  Trodde hon.  Istället hade hon fått en störtblödning och nu blev det bråttom.  Snusmumriken ringde förlossningen som sa att var det ambulans som gällde.  In till förlossningen i ambulans och undersökning direkt.  Moderkakan hade lossnat, akut kejsarsnitt och Snorkfröken förlorade upp till två liter blod.

Jag blev helt svag.  "Men, fortsätter den modiga Snorkfröken tämligen piggt,  jag var vaken hela tiden och Snusmumriken klippte navelsträngen.  Personalen var helt fantastisk och narkosläkaren tog vår kamera och fotade alltsammans. Så nu är hon här, vår prinsessa, och hon är helt fantastisk." 

Tack gode gud för att Snorkfröken, Snusmumriken och Knyttet bor så nära sjukhuset!  Tack gode gud att allt gick så väl ändå! 

3675 gram.  50 cm.  Ett litet underverk som jag skall få träffa i hisshallen på sjukhuset idag.  Helt fantastiskt.  Helt otroligt.  Jag älskar dig redan lilla Knyttet!

Illustration okänd.            

5 kommentarer:

Louise sa...

Tårarna forsar för lyckan är så stor! <3 kärlek<3

Anonym sa...

säger bara hohhoh vilket drama ,tårarna rinner av lycka för att allt gått bra !! KRam till er alla och ta er tid att bearbeta denna ankomst till världen nu i lugn och ro!!! kramar från Ålandsmommo

Anonym sa...

Så vackert du skriver<3 Härligt m en sessa till i släkten:-D Grattis Mommo!! Kram från Snusmumrikens kusin i Lomma

Lilla My sa...

Åh jag är så glad att allt gick bra! Längtar tills jag kan åka ner och hälsa på min fina familj! Puss och kram och kärlek! <3

Fia Palm sa...

Åh så fint och spännande återberättat. Tårögd Fia är så glad för hela familjen Cronströms skull.