måndag 28 november 2011

Adventsstormen


Så kom då första advent.  Julskyltning förbereddes i hela riket och även här i Skåne skulle vi gå man ur husen för att mysa, glögga, titta på tindrande granar och handla julklappar.  Så blev det inte.  I stället blåste det upp till rejäl storm och det utfärdades "klass 3-varning" i södra Sverige för första gången sedan 2007.  En ny "Gudrun" / "Per" svepte in och att vistas ute var inte att rekommendera.

Vi har haft ett omskakande dygn kan man lugnt säga. Tågtrafiken ställdes in, broar stängdes av, flyg- och båttrafiken gick på lågfart eller inte alls.  Tak har blåst av, vattnet har stigit flera meter och båtar har flutit in på land.  Träd, träd och åter träd har blåst omkull och vägarna fulla med grenar och allsköns bråte.  Och 80 000 människor är utan el nu på morgonen i södra Sverige.

Jag hade förberett mig som jag brukar göra då det stormar här ute hos mig.  Vatten i hinkar och termosar med kokat vatten.  Koll på ljus, ficklampor och spritkök.  Allt löst bråte var bortplockat från trädgården och sedan var det bara att sitta här och hålla tummarna att det inte skulle bli alldeles förfärligt.  Vinden kom dock från ett gynnsamt håll för min del och jag fick behålla både el och värme. 

Men visst blev det dramatiskt ändå hos mig.  I vindbyarna mättes det upp till orkanstyrka och takpannor åkte ner från mitt tak och ligger nu splittrade på marken.  Fasadbelysningen har blåst all världens väg och jag får ge mig ut och plocka glas då det ljusnar.  Julbelysningen i murgrönan hänger på trekvart och endast en tredjedel ser ut att fungera.  Två stora träd i kanten mot åkern ligger nu nerblåsta på min gräsmatta och jag har inte riktigt koll på hur det ser ut i trädgården i övrigt. Det kan i och för sig bero på att mina fönster är täckta av salt från havet och jag kan knappt se ut. Men i det stora hela har jag klarat mig bra.

Vinden har nu mojnat något men de vita gässen på havet går fortfarande höga.  Det verkar vara över för denna gång och tur är väl det.  Julskyltningen i kommunen flyttades till nästa helg och kanske, kanske kommer jag mig ur huset då!

Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: