måndag 5 december 2011

Barbara



Tiden stod helt stilla där i köket hemma på Handelsesplanaden i Finland då jag hörde visan för första gången på radion för länge, länge sedan.  Min Gud!  Jag blev förförd, förstummad och helt svag i kroppen.  Vilken röst!  Vilken text!  Och inte kunde jag ana att det skulle dröja årtionden innan jag fick höra den igen.

Ibland var det som om jag nästan hade drömt att jag hört den.  Men jag kunde ju sjunga delar av den och melodin satt som gjuten.  Alltså måste den ju existera.  Och att det var Barbara Helsingius som sjungit det visste jag.  Men jag kunde inte hitta den och jag bodde redan på den tiden i Sverige och här var det inte någon som visste vem finländskan med den mörka stämman var.  Och mitt letande ledde ingenstans. 

Men jag kunde aldrig glömma den vackra kärleksvisan.  Då och då under årens lopp har jag kommit ihåg att leta på internet efter hennes inspelning men det har inte givit resultat.  Förrän igår.  Äntligen hittade jag rätt och jag ser att det är nio månader sedan Barbara själv lagt upp material på nätet.  Jag är så glad och jag är så lycklig och jag vill nu att alla skall lyssna och njuta.  Så därför delar jag med mig en länk till den vackraste kärleksvisan som finns.  Och jag hoppas att ni tycker om den.


Illustration; Moomin and his broken heart by Moomin-man.    


Inga kommentarer: