onsdag 7 december 2011

Fåfänga



Jag förstår inte hur jag varje gång lyckas förtränga hur fruktansvärt svårt det är.  Och jag förstår verkligen inte att jag inte kan hejda mig då jag läser på baksidan hur man skall göra för att få bästa resultat.  För jag menar -  om det står att konsistensen på massan du skall applicera i ditt hår skall vara som gröt - då är det definitivt dömt att misslyckas.  Men, men.  Här sitter jag nu med henna i håret i klädsam duschmössa och hoppas att resultatet som skall vara klart om två timmar skall vara till belåtenhet.

Varför tar man till henna när det finns så många fina och användarvänliga toningsprodukter att välja?  Jo, för ibland - med många års mellanrum - får jag för mig att jag skall vara "ett med naturen" och väljer därför det "gröna" alternativet.  Och varje gång förbannar jag mitt val.  För det här med att använda henna är verkligen ingen lätt process.

Det börjar med att man kokar upp vatten och rör ner hennapulvret till en lagom tjock gröt.  Till det slänger man i lite olja eller honung och så ger man sig itu med arbetet.  Det står på paketet att man skall hålla till ovanför badkaret för det kommer att droppa.  Men hur skall man kunna göra det då man inte alls kan se hur man applicerar massan i håret?  Alltså håller jag till ovanför handfatet med badrumsspegeln framför näsan.  Plasthandskarna, som är ett måste men samtidigt ett hinder, åker snart av och nu gäller det att arbeta snabbt.

Hennagröten hamnar överallt.  I handfatet, på väggarna och på golvet.  Den fula t-skjortan man iklätt sig är full med fläckar och händerna har antagit en skum nikotinaktig/faluröd färg.  Fläckar i ansiktet, nacken och på öronen måste tas bort OMEDELBART annars sitter fläckarna kvar på huden i flera veckor.  Det gäller även fläckarna på golvet och väggarna, toalettstolen och duschdraperiet som aldrig försvinner om man inte är snabb nog.  Men det hindrar inte att man missar någon fläck och jag har nu snyggt hennafärgade tår på ena foten.

På förpackningen står det att man skall upprepa behandlingen varje vecka den första tiden och därefter skall  man göra det 2 ggr / månad.  Skulle inte tro det.

Illustration;  Little My by jossujb.             

Inga kommentarer: