tisdag 18 september 2012

Uppbrott


"Mamma!!  Vet du, de har svarat mig från Irland och de kommer att ringa upp mig under dagen!"  Mumin lät hur exalterad som helst men mitt hjärta sjönk djupt, djupt ner i magen.  Jaha, nu var stenen satt i rullning och jag kunde ingenting göra.  Jag kände på mig att det här skulle gå Mumins väg och det skulle leda till både det ena och det andra.  Och så blev det naturligtvis. 

Mitt egen "lilla" Mumin flyttar till Irland. Tidigt på söndags morgonen lyfter planet till Dublin och Mumin blir borta minst ett år.  Självklart tycker jag att detta är hur roligt som helst för honom och bara tänk att få åka iväg och jobba i ett annat land!  Så spännande!  Men lite förfärligt är det allt för en hönsmamma som helst har ätteläggen på en armlängds avstånd. 

Allt har gått i en rasande fart. Flygbiljett och biljett vidare till den nya hemorten har bokats .  Abonnemang har sagts upp, hyreskontraktet likaså.  På bara någon vecka har Mumins studentlya packats ner.  Lappar om billiga möbler till försäljning har satts upp på studentboendet.  Böcker och köksattiraljer har packats ner och skall forslas upp till mig.  Kläder har sorterats i vad som skall tas med nu, senare och vad som skall läggas undan.  Funderingar över hur i hela friden han skall få med sig allt har stötts och blötts.  Lösningar som har förkastats har tagits upp igen som ett fullgott alternativ.  Det är väl mest jag som har ältat om både det ena och det andra - det medges - för Mumin verkar ha det mesta under kontroll.     

Samtidigt har det varit lite mysigt med allt förberedande.  Vi har suttit på varsitt håll med telefonerna i örat och tittat på den nya hemorten på internet.  Det verkar vara en fin stad.  Konst- och musikliv blomstrar och studenterna utgör en tredjedel av stadens befolkning.  Kan det bli bättre för en ung man i sina bästa år?  Vi har kollat in var den nya arbetsplatsen ligger och vi har pratat om boende, bankkonton och telefon.  Jag har redan kollat flyg till Irland långt in på vårkanten och jag grämer mig för varje kampanj som tar slut innan jag har bestämt för när och om jag kan åka.  Mumin har bestämt informerat mig att han helst vill vara lite installerad innan jag våldgästar honom och det kan jag väl förstå.  Jag får lugna mig lite.  Jag hinner nog.

Jag har alltid drömt om att få åka till Irland.  Däremot har jag aldrig drömt om att ett av mina mumintroll skulle flytta dit.  Men det är inte helt fel.  För nu äntligen kommer jag att få besöka denna vackra, vilda ö som lockat mig så!


Illustration youkka livejournal russia

Inga kommentarer: