söndag 10 januari 2010

Best of Bowie

Jag har varit på konsert och skakat mina lurviga ben. Det var ett bra tag sedan jag senast var ute i nöjesvimlet och den gången satt jag fortfarande i rullstol. Nu hade jag bara kryckan att luta mig mot och det går att svänga och gunga riktigt bra till musik så också. För att sitta still och lyssna på musiken var totalt omöjligt. Så jag svängde på rumpan, skakade de lurviga efter bästa förmåga och jag och Snorkfröken hade hur roligt som helst! Skakandet var värt varje sekund även om jag fortfarande har ont i mitt knä så här två dagar efteråt.

Jag blev verkligen överraskad då jag öppnade kuvertet på julaftonen. Snorkfröken och Snusmumriken hade köpt biljetter till en hyllningskväll för Bowie på hans födelsedag i början på januari till mig och Snorkfröken. Det var det danska tributebandet "Best of Bowie" som skulle bjuda på en hyllningskväll på The Tivoli i Helsingborg med en kavalkad av den store rocklegendens hits. Gud, så glad jag blev! En kväll med enbart Bowie-låtar var nästan för bra för att vara sant!

Vi började med att äta i den lilla restaurangen på The Tivoli. Gott vitlöksbröd och riktigt god Caesarsallad slank ner och priset var ytterst humant. Precis innan insläppet till konserten fick vi smita in via "bakdörren" och vi satte oss i sköna fåtöljer på ovanvåningen med perfekt utsikt över scenen. Lokalen fylldes snart på med en blandad publik och medelåldern var nog lite högre än vad den brukar vara. Snart kom bandet upp på scenen och sedan brakade musiken loss.
Hitsen avlöste varandra i oändlig ström och tribute-bandet spelade för allt de var värda. Det gungade ordentligt i lokalen och jag och många andra sjöng med i texterna så gott vi kunde. Sångaren i bandet var en värdig Bowie och hans starka röst gick inte att nonchalera i örhängen som "Space oddity", "Changes", "Life on Mars", "Fame" , "Chinagirl", och "Let´s dance".

Det var helt underbart och det var helt sagolikt. Jag önskade att kvällen aldrig skulle ta slut. Efter två timmars musikkavalkad avslutades konserten med en alldeles underbar "Heroes" och lyckan var total. Efter stående ovationer kom bandet in på scenen och rev av två extranummer till allas lycka. Gud vad bra de var! Det var helt otroligt! Nu önskar jag mer än någonsin att han snart ger sig ut på turné den gode Bowie. För nu jag vill verkligen se honom riktigt snart. Men än så länge får jag hålla mig till kopiorna. Och denna kopia var en riktig stjärna. Den saken är klar.


www.bestofbowie.dk
Illustration okänd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart, kan nästan känna känslan av att vara med där :)

Snorkan torkan sa...

Det var så bra och kul Mamma. Tack :)