torsdag 14 januari 2010

Brevet

Hejsan morsan, hejsan stabben! Här är brev från älsklingsgrabben! Hur har ni det där borta i Siam? Varmt och skönt? Ja, ja - jag vet nog att det heter Thailand nu för tiden, men vi katter föredrar det gamla namnet då vi faktiskt härstammar från de trakterna. Här hemma är det kallt och snön ligger fortfarande kvar så det har inte ändrats så mycket sedan ni lämnade mig här ute på landet.

Jag har det bra här hemma hos Muminmamman. Sten Sture är fortfarande kvar här och vi busar och har oss så mycket vi hinner. Ser ni förresten så skönt jag har det i deras fina myssäng? Jag vill också ha en sådan och det önskar jag mig tills jag fyller fem månader! Förresten så har jag försökt säga till Muminmamman att jag vill sova vid hennes fötter om nätterna så där som jag gör hemma. Men hon låtsas som om hon inte förstår vad jag säger och det gör mig lite ledsen. Jag saknar verkligen dina goa fötter, pappa T - det trodde jag inte att jag skulle göra. Men det gör jag.

Kattmamma Elsa är inte mycket att ha har jag märkt. Hon låter varken mig eller Sten Sture komma till och dia överhuvudtaget. Hon bara busar med oss och ger oss jättehårda sparkar då vi försöker komma till. Inte klokt tycker jag! I stället får jag nöja mig med torrfoder och en och annan köttslamsa som Muminmamman slänger till oss. Men det går faktiskt riktigt bra det med. Nu har Muminmamman börjat med nymodigheter som kallas för filmjölk. Hon hade en sådan i kylen som började bli gammal och då tyckte hon att den dög till oss katter. Och jag måste säga att det är faktiskt riktigt gott! Ibland tror jag förresten att Muminmamman är lite senil för nu som då blöter hon fortfarande upp maten till mig och Sten Sture. Men för att vara helt ärlig så tycker jag och Sten Sture att det är supergott!!

Katten Cajsa är fortfarande samma gamla sura rödhåriga kärring. Hon fräser och morrar och bär sig allmänt illa åt. Det verkar som om hon tror att det är hon som är drottning här i huset! Men jag är inte ett dugg rädd för henne. Jag struntar blankt i att hon står och fräser åt mig då jag tjuväter på hennes mat. Mig skrämmer hon inte! Jag bara vänder ryggen till och fortsätter att äta så mycket jag hinner innan hon tar till tassen och skjutsar iväg mig längs golvet. Och jag måste säga att de vuxna katternas mat smakar jättegott!
Dagarna går fort då vi leker hela tiden. Nu får vi också vara på ovanvåningen och det är så spännande! Speciellt roligt har vi i den gamla soffan där vi kan krypa in i stoppningen och dra fram skräp på golvet. På kvällarna lugnar vi ner oss och myser framför Tv;n. Då kryper jag och Sten Sture upp i Muminmammans famn och lägger oss på hennes mjuka mage. Det är så mysigt och skönt! Men ibland måste jag protestera mycket högljutt då jag tycker att hon klappar mera om Sten Sture än om mig. Och då skärper hon sig, Muminmamman, och klappar och kelar med mig tills jag somnar.

När kommer ni hem? Jag saknar er jättemycket! Nog för att det är mysigt här hos Muminmamman men hemma är bäst. Kom hem snart!

Puss och kram från er egen lilla Sune!

PS. Jag har hört att man äter katter och hundar där borta i Siam. Är det verkligen sant?! Muminmamman har berättat att ni har haft en hund innan ni skaffade mig. Var är den nu? Jag bara undrar! Och vart tog katten Molle vägen som bodde hemma hos er då jag flyttade in? Honom har jag inte sett till på länge! Jag bara undrar! Kanske borde jag stanna här hos Muminmamman i allafall? DS.


Fotona är Muminmammans privata.

3 kommentarer:

Anonym sa...

dom är ju bara föööör söta =)
Kram Nenne

Anonym sa...

Herreguuuud jag skarattar så jag grååååter.
ÅÅÅååååå!!!

Snorkis sa...

Jätte bra!!! Sune är riktigt duktig på att skriva brev ^^