torsdag 18 mars 2010

Trädgården

Visst har vi väl alla drömt om den perfekta trädgården med prunkande rabatter som blommar från tidig vår till långt in på hösten? Och visst har vi väl alla drömt om ett trädgårdsland i antroposofisk anda och helst med ett utseende som om Simon Irvine hade designat den? Och visst finns det de som klarar av att genomföra sin vision och så finns det visst de som bara fortsätter att drömma. Som jag då.

Till mitt försvar måste jag säga att den skånska myllan är synnerligen tung och svårarbetad. Det är knappt att jag orkar köra ner en spade i den bördiga lerjorden och än mindre ta upp den fullastad igen. Med det menar jag inte att det skulle vara så mycket lättare att ha trädgård någon annanstans. Jag bara konstaterar att det är förbannat tungt att gräva här i Skåne. Riktigt jävla tungt. Och det är därför mina rabatter ser ut som de gör. Bara så ni vet. Det är helt enkelt för tungt för en mogen kvinna i sina bästa år att hålla på med sådant.

Det är även den skånska lerjorden som är skyldig till att jag inte har något trädgårdsland. För tungt och ett totalt omöjligt projekt för en mogen kvinna i sina bästa år att ta itu med! Men jag har löst problemet med krukor på den stenlagda uteplatsen. Stora och små krukor innehållande sallad och örter och en och annan ranglig tomatplanta som trycker mot husväggen. Och jag tänker med ömhet på den något glesa raden med rädisor som varje sommar kämpar för sin överlevnad i den gamla balkonglådan. Jag är nöjd med mina miniodlingar. Det är jag verkligen. Tro inte annat. Man skall inte förta sig, det är mitt motto, eller för att uttrycka det något mer elegant - less is more.

Men den brutala sanningen som finns där ute i trädgården hindrar mig inte på något sätt att fortsätta drömma. Och efter en föreläsningskväll med trädgårdsprofilen Hannu Sarenström så är det som uppgjort att drömma vidare. Med förföriska bilder på ultimata trädgårdar visade mannen från Kinnekulle hur det kan se ut i en trädgård. På ett lättsamt sätt och med en stor portion humor berättade han om sin egen trädgård, om slit och släp, om lycka och misslyckanden och om turistbussar och rådjur som inte visar någon hänsyn. Han tipsade om små knep och talade allvarligt om att inte låta trädgården bli en börda.

En trädgård skall vara glädje. En trädgård skall man vila i. Så säger Hannu och så skall det naturligtvis vara. Så jag är inne på rätt spår. Man skall inte förta sig. Less is more.

Illustration Tove Jansson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du borde anställa en snygg trädgårds pojke ala "less is more" (kläder då alltså) som du kan titta på när du njuter av att bara ta det lugnt och vilar i din trädgård.
;)

Kram