torsdag 15 april 2010

Begär

Jag tror jag härmed kan mynta ett nytt ordspråk - "Bättre ge upp än illa fäkta!". Varför då detta? Jo, för jag älskar sötsaker. Jag kan inte leva utan dem. Så är det bara. Och jag har lärt mig att det är någonting som jag inte bör kämpa emot heller. För det går inte. Och varför skulle jag kämpa emot något så tämligen harmlöst som sötbegär? Så himla dumt, säger jag. Man lever bara en gång.

De stora favoriterna är ljus choklad, salmiak och lakrits. Just nu har jag totaldille på Cloettas "Plopp med saltlakrits". Jag kan inte få nog av dem och jag blir lycklig, lycklig då de är till extrapris och man får fler än man räknat med. Andra storfavoriter är Marabous "Noblesse" och Mirabells "Mozartkugeln". Mästerverk som smälter i munnen och smakar underbart till både kaffe och thé. Mmmm, säger jag bara! Och nu har det kommit en nyhet i chokladhyllan som inte går av för hackor - "Marabou Sensation Caramelized Almonds and Sea Salt". Ljuvligt underbar och makalöst god!

Men den största lyckan är kanske ändå att Fazers godis nu för tiden är så rikt representerad i Sverige. Det innebär att jag utan problem kan sätta tänderna i gamla favoriter som Tupla, Geisha, Fazers Blå och Marianne. Jag hittar dem t o m i lösgodishyllan tillsammans med Dumle, Fazermint och storfavoriten - Amerikanska pastiller. Vilken lycka! Värre är att Franska pastiller, Fami, Susu, Kismet och mycket ur Fazers nyare sortiment med yoghurt och choklad inte hittat hit. Och inte finns det heller finsk salmiak i någon större utsträckning att hitta i de svenska hyllorna vilket ger mig svår abstinens efter Supersalmiak, Aakkoset, Lakritsmattor, Leijona och många, många fler sorter. Dessa sorter måste jag fortfarande tvinga mina nära och kära att släpa till mig var gång de hälsar på mig i det sydligaste av Sverige.

Under åren som gått har jag inte varit någon stor glassätare men det har ändrats den senaste tiden. Mitt stora motstånd mot glass har varit att jag inte hittat någon glass - förutom den italienska förstås - som kunnat mäta sig med barndomens Jakobstads glass. Tyvärr tillverkas inte denna glass längre utan de är uppköpta av Ingmans glass som också finns här i Sverige. Dessvärre smakar inte Ingmans glass överhuvudtaget som företrädarens dito vilket är en stor besvikelse. Så därför har jag nu gått vidare i mitt glassliv och lärt mig äta och uppskatta annan glass. Absoluta favoriter är Ben & Jerry´s sortiment, tätt följda av Häagen -Dazs lena "Macadamia Nut Brittle" och Sia Glass´underbara " Lemon Curd". Mmmm - om säger så.....

Livet skall vara gott att leva. Med betoning på gott!


Bild; Lilla My på Fazers tablettask med mjuka hallonpastiller.

1 kommentar:

Snusis sa...

Din lilla gottegris... Min svaghet är inte choklad utan kakor, glass och pannkakor!!!