onsdag 28 april 2010

Vårbestyr

Han är snart åttiofem men redan har han hunnit klippa sin gräsmatta två gånger, grannfarbrorn. Han har också hunnit få potatisen i jorden och räfsat i jordgubbslandet. Till detta skall noteras att han också har klippt ner buskar och planterat blommor i alla rabatter och krukor. Och även om ogräset knappt har hunnit upp så är han där och hackar. Så nog är våren här alltid.

Själv har jag inte gjort så där skapandes mycket i min trädgård precis. Jag har förvisso kommenderat och haft mig och det har fungerat alldeles utmärkt måste jag säga. Det är ju inte av pur elakhet jag kommenderar men eftersom ödet ville att jag inte skulle kunna göra trädgårdsarbete längre så har jag fått anpassa mig efter rådande omständigheter. Jag har kommenderat min store, starke son till trädgårdsarbete. Och det har fungerat det med.

Mumin har fått gräva upp alla mina rabatter och snygga till dem efter att de legat i dvala de senaste två åren. Han har bl a fått gräva upp pionen och flytta den till ett bättre ställe. Där har han fått gräva ett nytt hål och inte placera den för djupt för då blommar den inte har jag läst mig till. Sedan har han - under mina glada tillrop - rensat kraftigt bland stockrosorna och grävt upp de mest fantastiska rötter som dolt sig under jord. Dessa har har han slängt på komposten så må hända att där blommar stockrosor nästa år. Därefter har jag deltagit lite grand i arbetet och klippt ner rosenbuskarna. Mest för syns skull så inte Mumin skulle tappa sugen totalt. Sedan släpade han de taggiga grenarna till komposten. Jag konstaterade att grenarna inte var det enda han släpade efter sig men jag teg så stilla vilket nog var klokt.

Att våren är här har även mullvadarna konstaterat. Med skottkärra och spade har Mumin tagit bort ett sextiotal mullvadshögar som prydde gräsmattan. Med krökt rygg och svetten lackandes över densamma överöste han de stackars mullvadarna med diverse kraftuttryck. Jag lät det passera och bad Mumin så snällt att bära ut lerkrukorna ur förrådet. Sedan satt vi i allsköns ro och planterade violer och penséer till vårens ära. Det blev så fint och krukorna står nu på trappstegen och på uteplatsen tillsammans med trädgårdsmöblerna som Mumin burit ut.

Med våren kommer "trevligheter" som att tvätten får torka utomhus i sol och vind. Med våren kommer andra "trevligheter" som att åkern är plöjd och besprutad med gödsel. Men det gör ingenting att det luktar dynga i dagarna tre då man bor så vackert som jag gör. För så enkelt är det; - då luften är mättad av dygndoft, då hänger jag tvätten inne!

Illustration; Vattupensaassa piilossa by Jossujb

1 kommentar:

Anonym sa...

Mumin han e bra han!
:)