tisdag 6 april 2010

Stockholmsvisit

Så har vi då varit på en intensiv visit uppe i Stockholm, Mumin och jag. Mumin tog flyget från Köpenhamn och själv äntrade jag planet från Ängelholm och vi sammanstrålade ute på Arlanda för ett påskbesök hos Lilla My och Sniff. De unga tu har äntligen, ÄNTLIGEN, fått en större lägenhet och nu var vi inbjudna till besök. Lägenheten var ljus och fin och den hade en jättestor balkong som blir ljuvlig att ha nu då sommaren kommer. Och bara en sådan sak att vi nu kunde röra oss fritt runt om i lägenheten utan att trampa ihjäl varandra, så som vi gjorde i den pyttelilla ettan, kändes riktigt skönt må jag säga!

Dagarna och kvällarna har varit fulla av aktiviteter men vi har faktiskt hunnit med att slappa en del . En dag tog vi oss till Moderna Muséet och såg den fantastiska utställningen med Evert Lundquist. Vi föll som furor för hans konst och jag inhandlade en plansch som jag skall få inramad så fort som möjligt. Jag hoppas verkligen att den inte skall bli liggandes i något skåp som mina inhandlade planscher har en tendens att göra! Modernas samling i övrigt var mycket fin och vi såg också en hejdlöst rolig video i videopassagen som vi tyckte mycket om. Lunchen intogs vid fönsterbord i kafeterian och vi blickade ut över ett vackert Stockholm som speglade sig i vattnet. Den mjälla majskycklingen med pestopotatis och sås på soltorkade tomater satt som en smäck på detta.

Moderna Muséet, "Alice i Underlandet" på Rigoletto, Stand up Comedy på Tiny Comedy och sist men inte minst "Figaros Bröllop" på Operan blandat med besök hos Storstadsfilifjonkan och fönstershopping har förgyllt vår tid i Stockholm. Det har varit helt underbart att träffa mina muminbarn och det har varit fantastiskt härligt att ha detta stora kulturutbud runt knuten. Jag har njutit i fulla drag och jag hoppas jag snart får styra kosan mot huvudstaden igen. Jag längtar redan!

Illustration; "Lady of the Cold" by jossujb.

1 kommentar:

Anonym sa...

hoppas att du kan komma i juni. Hittills är Ullis,Anna,Gun,Mona,Magge och jag åtminstone på gång