torsdag 1 april 2010

Reklamation

"Kommer du ihåg då du hade köpt den där fisken till ert akvarium?" Storstadsfilifjonkan slänger ur sig frågan när vi precis går in på stormarknaden i Arninge. "Vad pratar du om?" Jag tittar på henne och undrar vad hon menar. "Jo, det var då du bodde i Lund och du hade köpt en sån där slöjstjärt som var skitdyr och så gick den och dog efter bara några timmar" svarar hon mig. "Och då blev du så förbannad att du lade den i en plastpåse och tog med den nästa dag till skolan. Sedan hade du den i din väska hela dagen och då lektionerna var över så travade du iväg till akvariebutiken och krävde att du skulle få en ny. Och de stackarna i affären hade inget annat val än att ge dig en ny. De måste ha tyckt du var helt galen, haha!"

Jag går sakta vidare medan minnet kommer tillbaka och jag förundras över hur principfast jag var. Rätt skulle vara rätt och det var inget mer med det tycktes jag resonera. Jag önskar att jag vore lika bestämd idag och gå tillbaka med en vara då jag inte är riktigt nöjd. Men det gör jag inte. Kanske har jag blivit mer bekväm och kanske har jag mer pengar att röra mig med så det är inte så viktigt att kräva sin rätt alla gånger. Lite synd måste jag säga.

Illustration Tove Jansson.

1 kommentar:

Anonym sa...

hahhah, ja de måste ju undrat när du kom där med fisken hahah.

Kram