måndag 26 juli 2010

Dags igen

Hon ser lite fundersam ut på fotot, lilla Elsa.  Kanske anar hon att något är på gång.  Och hon har så rätt, så rätt det lilla livet.  För nu är det dags att bli mamma igen, Elsa lilla!

I morgon är det exakt nio veckor sedan Elsa blev hämtad av uppfödaren.  Nu var det dags för parning och Elsa kördes hem till uppfödaren och den väntande hanen. På tisdagen och onsdagen den där veckan i juni var de två katterna mycket kärvänliga med varandra men redan på torsdagen var det stopp. 
Uppfödaren väntade till fredagen för att se om intresset skulle vakna igen -  men icke.  Kort men intensiv romans skulle man kunna säga m a o.  Det var bara att hämta hem Elsa och vänta på eventuellt resultat.

Och visst blev det resultat efter kärleksdagarna på den skånska slätten. Lilla Elsa har stadigt blivit större vart efter som veckorna har gått.  Hon är inte lika stor som  förra gången så jag tror inte att det blir fyra kattungar som då.  Men minst två - och kanske tre kattungar - tror jag att hon har. Mumin och jag har känt hur det sparkas febrilt där inne i magen på Elsa och vi känner också att antalet kattungar är färre denna gång.

Korgen är bäddad och klar.  Elsa har godkänt den och vilar sig i den allt oftare nu.  Nu väntar vi bara på att något skall hända. I morgon tisdag, eller på onsdag men senast på torsdag räknar jag med att ha blivit kattmormor.  Det skall bli så härligt med ulliga, gulliga, bedårande söta kattungar i huset igen och jag hoppas innerligt att Elsa tycker det samma....


Foto; Den heliga birmakatten Elsa fotograferad av Lilla My, juli 2010.

1 kommentar:

Anonym sa...

nejmen sååå mysigt!!!