fredag 16 juli 2010

Vad blir det för mat?

Varje dag ställer man sig frågan.  Och varje dag får man frågan. Vad blir det för mat?  Ibland är det lekande lätt att svara och ibland så vet man inte vad man skall svara överhuvudtaget.  Och ibland har man ingen lust att svara alls. Idag kommer svaret snabbt och lätt -  kebabspett med potatis- och grönsallad står på menyn.


Redan tidigt i morse tog jag fram nötfärs ur frysen.  Egentligen skall det väl vara lammfärs men man tager vad man haver som den gode Cajsa Warg skulle ha sagt.  Färsen kryddar jag först med salt och peppar.  Sedan klämmer jag i en vitlöksklyfta och kryddar ordentligt med spiskummin och kanel. Sedan åker lite timjan ner och jag avrundar med sambal oelek.  Jag formar färsen till avlånga korvar som jag trär på blötlagda spett.

Medan spetten steks i pannan gör jag i ordning salladen.  Potatissalladen är den köpta varianten men tillagad i i vår butik.  Jag går sedan ut och hämtar plocksallad, lite vårlök och ruccola.  Mina egna tomater är inte klara än så det blir de söta gula och röda tomaterna som jag köpt i grannbyn på gårdsförsäljning.  Där har jag även köpt gurkan och paprikorna i olika färger som även de är lokalt odlade och smakar så gott, så gott.  Alltsammans blandas i en vacker skål tillsammans med små blomkålsbuketter, gröna färska bönor och den perfekt mjuka avocadon.  Till slut ringlar jag över lite olivolja och strör över en smula flingsalt.

Bon appétit - nu är maten klar att serveras! 


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: