fredag 2 juli 2010

Ordspråk

Det är så lätt att bara skjuta upp saker och ting på framtiden.  Man orkar inte.  Man ids inte.  Det där kan man göra en annan gång.  Eller hur?  Det är ju så himla lätt att ta till den där skämtsamma frasen - "Varför göra det idag som du kan skjuta upp till morgondagen?".  Men, men man bör nog allt passa sig!

Jag skrev ibland samma kåserier på den finlandssvenska bloggplatsen - bloggen.fi - som jag skrivit här på blogspot.com.  Jag hade valt att göra det eftersom jag även ville nå en finlandssvensk publik som jag inte nådde via blogspot.  I tisdags när jag skulle gå in på bloggen.fi så fanns den plötsligt inte kvar längre.  Ett större haveri hade inträffat under midsommarhelgen och alla bloggar var raderade.  Allt var borta.  Precis allt!  Och man skulle inte heller kunna reparera skadan meddelades det.  Det  innebar att allas blogginlägg på bloggen.fi  var puts väck för all framtid.

Allt för sent skall syndaren vakna!  Nu var det bara att spotta i nävarna och ta i tu med det som jag hade tänkt på så länge. Kopiera!  Kopiera allt jag skrivit.  Både till mapp och till usb-minne.  För jag vet inte vad jag hade gjort om alla mina alster som jag har skrivit under så lång tid bara hade försvunnit.  Jag hade gråtit blod och jag hade förbannat att jag inte fått tummarna loss tidigare.  För hur svårt är det egentligen?  Och ingen tid i världen tar det heller.

Så nu är allt sparat.  Varenda litet kåseri.  Med bilder och allt.  Och jag får nog ta till mig det korrekta ordspråket i stället -  "Skjut inte upp till morgondagen, det du kan göra idag".


Illustration - Moominpappa by jossujp.

Inga kommentarer: