lördag 10 juli 2010

Frukost med dopp


Ibland är jag ensam.  Ibland är vi två.  I veckan som gått har vi varit tre och till och med fyra en morgon då både Mumin, Lilla My och Sniff varit på plats.  Men oftast är vi bara två.  Och då hösten kommer blir jag ensam igen.  Kanske, kanske är det någon tillfällig ändring ibland och vi blir två eller flera.  Men härligt är det vare sig jag är ensam eller ej.

Det här handlar om mina morgonpromenader.  Morgonpromenaderna som har gått av stapeln tidigare och tidigare för varje dag.  För nu är sommarhettan här och då är det som förgjort att promenera mitt på dagen.  Men i och med att vi nu är uppe i ottan och skuttar så har en helt ny ritual tagit form - frukost med dopp.  Och jag bara älskar det!

Efter en tämligen rask stavpromenad i arla morgonstund fortsätter färden ner för den branta backen ner mot hamnen.  Där byter jag och mina medflanörer om till badkläder och hoppar i.  Vattnet är klart och lagom kallt och det känns helt underbart att få svalka av sig i havet.  Efter en stund går vi upp och lufttorkar i den varma vinden.  Vi går ut på träbryggan och sätter oss ner.  Nu skall vi äta frukost!

Solen värmer och havet glittrar. Sällan och aldrig smakar väl dubbelknäcke med stekt ägg emellan bättre än nu!  Måsarna skriker och båtmasterna viner i morgonbrisen.  Kossorna på fäladen kommer ner och dricker för att sedan återvända till sitt bete.  Byborna i morgonrockar avlöser varandra för morgondoppet och alla nickar vi till varandra och slänger några ord.  Snart är vi klara och tar på oss skor och torra kläder igen.  Vi kan inte stanna för länge för då är risken stor att vi blir kvar hela dagen.

Upp genom skogen och genom slottsparken.  Förbi dammen och in i skogen igen.  Snart är vi hemma och en ny dag väntar.  Bättre början på dagen än så här kan det knappast bli.  Jag undrar förstås hur länge mina morgonpromenader kommer att kombineras med dopp i havet.  Men man vet aldrig - kanske blir jag vinterbadare på kuppen!? 

Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: