onsdag 18 augusti 2010

Augustidelikatesser


Jag måste säga att jag inte är något "fan" av varma, fuktiga augustidagar.  Och jag gillar definitivt inte de mörka, fuktiga augustikvällarna som lockar fram de mest fasansfulla kryp ur sina hålor. Helt enkelt fruktansvärt vilka otroligt fula insekter det finns!  Hälften hade varit nock om man säger så!  Nu bjuder ju inte augusti bara på hemskheter som tur är!  Nej, nej!  Ur matsynpunkt är augusti rentav en riktigt trevlig månad om jag får tycka till.  För nu bjuds det på kräftor, surströmming och ål och det tackar jag inte nej till!

Jag är en kräftälskare av stora mått och jag äter kräftor så som många andra äter räkor.  Så ni kan säkert ana hur glad jag blev då kräftrestriktionerna upphävdes och det nu gick att köpa kräftor året om.  Och till ett modest pris dessutom!  Med andra ord är det inte alls ovanligt att hitta mig mitt i smällkalla vintern framför TV;n en vanlig vardagskväll sörplandes och tuggandes kräftor.  Till detta dricker jag isvatten vilken är drycken som jag även föredrar till räkor.  Inget vin och ingen öl om jag får bestämma.

För att få de bästa kräftorna lusläser jag tidningarnas kräfttester och ger mig så ut för att handla.  Jag köper på mig flera paket åt gången så att frysen aldrig skall vara tom på delikatesserna.  För mig är det viktigt att kräftan är av storlek jumbo och full med härligt gott smör.  Små kräftor göre sig icke besvär!  Självklart tycker jag att de svenska, färska kräftorna är de bästa men det är ju inget som man kan gå köpa bara så där. Det duger bra med utländska frysta kräftor till mig.

Surströmmingen är en annan delikatess som jag gärna äter.  Nu springer man inte på surströmmingskalas stup i kvarten då man bor i Skåne men det händer ibland.  Jag är kanske inte det största "fanet" men jag är tillräckligt stort "fan" för att snålvattnet skall rinna till då burkarna öppnas.  Denna surströmmingens välkända odör tickar igång mina smaklökar och jag kan knappt bärga tills jag får sätta tänderna i en redig surströmmingsmacka med alla dess tillbehör.  Men måste jag välja mellan kräftor och surströmming så är det nog kräftorna som vinner.

Ålen, ålen denna skånska delikatess!  Luad, halmad, rökt och gud vet allt vad de gör med den!  Skam till sägandes så har jag faktiskt aldrig varit på ålagille och det är något som jag hoppas få göra en dag.  Det som får mig att tveka lite grand är att ålen är så fet och det mår inte min galla så bra av.  Jag vet att man  dricker de starka dropparna i tid och otid för att mildra det feta i ålen och att jag inte behöver oroa mig.  Men jag vet inte jag om det är värt det hela.  Någon får väl bjuda mig på ett ålagille så jag får ta reda på det helt enkelt!


Illustration;  Snufkin and Little My by jossujb.  

1 kommentar:

Den gamla snorkan sa...

Mmmm vad hungrig jag blir!