måndag 9 augusti 2010

Nyheter

Så här klockan fem och trettiofem på måndagsmorgonen har Elsapälsa birmakatt nedkommit med TRE stycken kattungar.  Det har gått så långsamt, så långsamt och jag är osäker på om det blir fler.  Elsa har ju inte varit alls lika stor denna gång så jag tror inte att det kan finnas så många fler där inne.

Hela gårdagen var hon mycket orolig och ville ha sällskap hela tiden.  Det var ett evigt springande mellan mig och den fina kattbädden och hon visste inte riktigt var hon ville vara.  Vid sextiden igår kväll trodde jag att förlossningen äntligen skulle starta för då gick vattnet.  Men tji fick jag.

Strax innan fyra i morse kom den första ungen, en timme senare kom den andra och alldeles precis har nummer tre fötts.  Det märks att hon detta är hennes andra kull för nu har det tvättats och putsats på ungarna mest hela tiden.  Annat var det förra gången då hon med anklagande blick och förnekelse i kroppen låtsades som om det regnade och att det inte var hennes business det där som låg i kattkorgen.  Nu är det andra bullar och hon är den mest ömma moder man kan tänka sig.

Denna första rapport kommer självklart att följas av andra och bilder på underverken kommer att presenteras.  Men nu tror jag att jag brygger mig en kopp kaffe till!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: