söndag 29 augusti 2010

Svampjakt

På den tidiga morgonbussen igår, utrustad med korg, kniv och liten borste, satt jag nu väl förberedd på min väg mot Snorkfröken och Snusmumriken.  Vi hade bestämt att vi skulle ge oss ut i skog och mark för att plocka svamp.  Så roligt det skulle bli!  Jag som inte gått så där värst mycket över stock och sten på över två år var förstås lite orolig. Men jag hade tagit på mig min ortos så det skulle väl gå vägen!  Snart var jag framme och efter en lyxfrukost med nyinköpta frallor och extragott pålägg packade vi in oss i bilen och styrde kosan mot skogen.  Vad gjorde det att regnet öste ner och att åskan mullrade över Danmark och med blixtens hastighet nu var på väg in över oss?  Vi skulle ju köra åt andra hållet!

Tyskar, tyskar, tyskar.  Och en och annan dansk.  Det var ju inte klokt vad mycket bilar med utländska registreringsskyltar som körde omkring i skogsbygden!  Vad gjorde de här?  Hur hade de hittat hit?  Åhh, de skulle ju åt vår svamp förstås!  Och vi vet ju hur de är, de där människorna!  De tar allt och lämnar ingenting kvar! Här gällde det att komma först!

Vi fortsatte snabbt på vår väg mot svampparadiset.  Vi körde förbi en man som hade tre gigantiska Karl Johans-svampar i sin korg.  Och där, där gick några andra med korgen full av svamp!  Vi klappade nästan våra händer av förtjusning!  Så bra det skulle bli!  Jag drömde mig bort och såg min fina blåa korg full med gula kantareller.  Så fint det skulle bli på bild!  Jag log belåtet för mig själv och fulla av självförtroende körde vi vidare.

Äntligen var vi framme!  Vi hoppade ur bilen och gav oss genast ut i skogen.  Här skulle det plockas svamp i stora mängder!  Vi gick åt olika håll och tysta gick vi böjda mot marken med full skärpa i vår blick.  Inget här.  Och inget där.  Inget gult som bländade våra ögon.  Inga gula kantareller.  Bara en massa fuskvarianter - s k gula fulisar.  Men skam den som ger sig!  Nu skärpte vi oss och snart såg vi de betydligt färglösare trattkantarellerna.  Vilken lycka!

Vi kanske inte hittade de mängder vi hade drömt om men det var gott nog.  Vi plockade "trattisar" och en och annan Karl Johan.  T o m den gula kantarellen landade i vår korg.  Nöjda och glada styrde vi kosan hemåt igen.  En dag i skogen var över.

Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: