fredag 11 februari 2011

Blommande februarifönster


Det är inte så att jag vill vara skrytsam eller så.  Men jag tyckte liksom att det var på plats att informera och visa upp att tolv av mina aderton orkidéer blommar.  De är så granna där de står och kråmar sig i mina fönster så att hälften hade varit nog.  De hade kunnat blomma än yppigare än bilderna visar för jag har tyvärr lyckats med bedriften att bryta av flera blomsterstänglar på blommorna.  Allt detta då jag i min iver försökt tvinga de ömtåliga stänglarna att växa rakt och tagit i för hårt då jag försökt klämma fast dem vid käpparna.

"Vilka orkideer, what do you do.. " undrar en Facebookvän då jag lade upp bilderna där igår.  Ja, inte gör jag mycket - det kan jag upplysa om och mitt svar blev så här;  " Jag gör inte så mycket faktiskt. Blommorna står i norr och öster fönster. Ingen eller mycket knappt med värme på under fönstren. En dryg msk vatten varje söndag och glömmer jag så ger jag då jag kommer ihåg och fortsätter på söndagar som vanligt igen. Jag ser nogsamt till att inget vatten kommer i bladvecken och jag ger vattnet uppifrån. Då blir de så här fina och de blommar om och om igen. :-) "   

En annan FB-vän skrev kommentaren; "Orkidéer...men snöfritt!!!! Surt!"  Jag måste här upplysa om att denna vän är en karl så han såg nog inte skönheten i bilderna utan såg endast att marken var bar utanför mitt fönster vilket den inte är var han bor.  Även en annan FB-vän skrev om snötemat och nämnde orkidéerna i förbifarten på detta vis; "Såå fiiina, men har ni ingen snö??" 

Det där med att orkidéer skulle vara "tantblommor" det tar jag med en nypa salt.  För jag är ju beviset på att det inte stämmer, inte sant?  (Här vill jag nu att ni nickar instämmande där ni sitter och läser framför era skärmar.) I vilket fall som helst så är jag lycklig och glad över mina fina orkidéer.  Nu hoppas jag att de blommar länge än och att de fortsätter pryda mina fönster tills våren är här.  Så håll till godo med mina foton på mina fina orkidéer.  Delad glädje är dubbel glädje! 


Fotona är Muminmammans privata.

2 kommentarer:

Anonym sa...

är inte alls grön av avund...tänkte bara kommentera att damen inte mera är 50 år bör genast ändras ! kramar från" tvillingsyrran "

Muminmamma sa...

Hmmmm, jag tror jag ändrar det till tidlös...