torsdag 24 februari 2011

Jacob Hård


Jag älskar Jacob Hård.  Så är det bara.  Nu tror jag förvisso att det hänger ihop med att jag älskar att utöva skidning från sofflocket och då är Jacob det absolut bästa tänkbara sällskap som finns.  Och då jag har svåra behov av friidrottande från samma soffa så är Jacob även där min bästa vän.  Jacob håller sig med synnerligen kompetenta bisittare, både i skidning och friidrott, och detta förgyller mina stunder framför TV;n än mer.  Så ni förstår att jag är mycket glad för denna kunnige, supertrevlige sportjournalist.

Men vi har haft våra svårigheter Jacob och jag. Det skall jag inte sticka under stol med.  För som i de flesta långa förhållanden så kan man tycka lite olika emellanåt.  Ett tag var problemen så stora att jag var tvungen att hålla mig till Eurosport under en hel skidsäsong!  Då var det riktigt illa och jag tog väldigt illa vid mig.  Jag hade svårt för alla bortförklaringar varför inte svenskarna lyckades med skidningen och varför alla andra drog nytta av att hänga på svenskarna medan svenskarna självklart skulle hänga på andra när tillfälle kom.  Än var det fel på vallan, än var det att de fick dra hela tiden medan ingen annan gjorde ett dugg.  Jag var så trött på alla påhopp om både det ena och det andra och det var med sorg i hjärtat jag var tvungen att byta kanal.

Men åren går och jag har lugnat ner mig lite grand.  Det räckte mer än väl att vara borta en hel skidsäsong från Jacob och SVT för att jag skulle krypa till korset igen.  Jag saknade Jacob något alldeles oerhört för det finns ingen som skapar en så härlig och gemytlig stämning i skidsoffan så som Jacob gör. Jag är kanske inte heller så känslig längre och jag har även noterat att det inte är Jacob som är tvärsäker i sågningar av allt och alla utan det är hans lille ettrige - om än mycket kunnige - bisittare Anders Blomquist som står för det.  Nu har ju också Anders blivit äldre och slipat ner de värsta kanterna även om han fortfarande kan komma med lite ogenomtänkta kommentarer ibland.  Men det kan jag ta nu för tiden.

Idag börjar WM i Oslo och jag skall njuta, njuta, NJUTA av varje skidsekund!  Jag skall mysa med Jacob och Anders och jag skall lyssna på deras förtroliga småprat med mig genom TV-rutan.  Åhh, så härligt vi skall ha det!  Nu är det inte lönt att försöka nå mig och gud nåde er om ni ringer mig under sändning.  Det är intet för intet som jag tidigare anklagats för att planerat mina barn och barnledigheter efter WM och OS.

Nu håller jag alla tummar för de helt otroliga skidåkarna.  Heja Finland!  Heja Sverige!  Nu skall vi visa dem (läs Norge) var skåpet skall stå!


Illustration från Hikipedia.

Inga kommentarer: