lördag 19 februari 2011

Stormarknaden

"Nää, jag skall inte ha så mycket.  Jag behöver ingen vagn.   Det räcker så bra med en sån här dragkorg för min del.  Vi ses sedan vid kassorna."  Jag nickar kort till U och så ger jag mig ut i stormarknadens labyrinter.

Nu skall vi se här.  Hmm,  två mango för 10 kr.  Det är ju billigt.  Det måste jag ha.  Och titta - tre passionsfrukter för en tia!  Ner i korgen med dem också.  Oj, en korg med sharonfrukter för 16 kr.  Det får jag nog också ta.  Inte för att jag riktigt har koll på hur och när man äter dem, men det är ju jättebilligt.  Jag fortsätter mot salladerna och blandar lite ruccola, babyspenat och mangold i en påse.  Hmm, jag tror jag tar lite färska champinjoner också.  Det går alltid åt.

Jag släntrar vidare mot mejeriprodukterna och tar en ekologisk lättmjölk.  Oj, det var ju jättebra datum på den!  Jag tar nog två, det är ju bra att ha hemma.  Hmm, ingen ekologisk grädde.  Men vad skall jag med den till?  Jag går vidare mot juicen och står och funderar en stund.  Tänk om man skulle köpa en sån där svindyr Brämhults juice?  Det har jag ju inte gjort på år och dar och de är ju så goda!  Och så är det ju helg också.  Jag fingrar på flaskorna och söker långt bak för att få ett bra datum och så ligger morotsjuicen i korgen.

Jag fortsätter till nästa gång med mejeriprodukter och där stöter jag på en yngling som fyller på varor.  "Har ni ingen ekologisk grädde?" hör jag mig själv säga och gossen pilar iväg för att kolla läget.  Medan jag väntar får jag syn på risifrutti på hyllorna.  Risifrutti!  Men guuud så gott och så många smaker det finns nu för tiden! Risifrutti har jag inte haft hemma sedan barnen behövde mat till skolans utflykter och det är ju några år sedan om man säger så.  Jag är mycket exalterad och nöjd plockar jag ner två risifrutti i korgen innan ynglingen är tillbaka med den ekologiska grädden som jag bett om.  Jag tackar honom översvallande för hjälpen och medan jag går vidare funderar jag på vad det nu var jag skulle ha grädden till.

Men oj!  Så fina laxtournedos!  Jag stannar till vid fiskdisken och låter mig förföras av utbudet och plötsligt har jag bestämt mig.  "Jag tror jag tar en sån där med kräftröra och kaviar" säger jag till kvinnan bakom disken och så ler jag lyckligt.  Det är ju fredag, gu´ bevars, så lite lyx kan jag ju unna mig tänker jag och skall precis gå vidare då min blick fastnar på en stenbit.  "Men oj", hör jag mig själv säga, "det var ju värst vad stenbiten är billig!  Jag tror jag tar den där som inte är så stor och så kan jag göra stenbitssoppa i morgon.  Kanske du kan flå den till mig också?"

Nu har jag helt bestämt spårat ur men det är bara att gilla läget.  Tillbaka till grönsakerna, nu då jag tydligen skall göra fisksoppa, och jag inhandlar potatis, fänkål och schalottenlök.   Därefter ilar jag till köttdisken och låter mig lockas av tunna revben, som kostar nästan ingenting, och det kan ju vara bra att ha hemma om  Mumin kommer hem snart och vill ha just revben.  Medan jag står där och marinerar revben i tanken känner jag doften av tacos komma.  Runt hörnan står en ung flicka och demonstrerar maträtten ifråga och jag springer fram till henne.  "Kanske får jag smaka?  Tack så mycket , jag tror bestämt jag är lite hungrig och nä, men oj, har du tre olika styrkor på salsan? "  Jag pladdrar på som en idiot och innan jag lämnat henne har en extrahot salsa landat i korgen.

Hmm, nu skall vi se.  Kanske skall jag göra fisksoppan med tomater?  Jag böjer mig ner och tar Muttis finfina hela tomater på burk.  Men oj, titta där!  Muttis krossade tomater i trepack till kanonpris. Ner med dem också.  Nu börjar korgen bli mycket full men jag ångar på som i trans.  Men oj! Jag glömde visst Ramlösa som jag varit sugen på så himla länge och jag vänder tillbaka.  Minsann!  Har de inte Ramlösa till finfint pris för tre stycken 1,5 liters flaskor!  Jag tvingar ner flaskorna i min redan överfulla korg och jag är mycket nöjd med mig själv. 

På min väg mot kassan hinner jag fylla på med två byttor glass fast jag bara skulle ha en.  Jag fyller på med än mer potatis, jag köper choklad och minsann slank det inte ner lite fryst kyckling i den överfyllda korgen?  Jag fyller tre stora kassar med matvaror och jag stapplar lätt förvirrad ut till parkeringen.  Hur i jesse namn kunde det sluta så här??


Illustrationer från Moomin characters. 

1 kommentar:

Louise Alexandersson sa...

haha...ja ska man bara handla mjölk så kommer man ut å har handlat för 200:- ändå...hur går det till.