söndag 31 maj 2009

Koder

Det är klart att jag har funderat lite över det. För nu har det faktiskt hänt tre gånger på en månad. Tre gånger! Det är ju inte klokt! Håller jag på att bli senil eller vad är det frågan om?!

Det började med att jag inte kom in i min blogg för några veckor sedan. Det var därför uppehållet var så långt i bloggen här i maj. Förvisso var jag på resande fot o s v men huvudskälet var faktiskt att jag glömt mitt lösenord. Jag försökte och försökte men jag kom ingen vart. Det var bara att skaffa ett nytt lösenord och börja blogga igen som om inget hade hänt.

Men det skulle bli värre. Mycket, mycket värre!! I slutet på maj skulle jag betala mina räkningar. Glad i hågen ( nåja - så glad man nu kan vara då man betalar räkningar) satte jag ner för att logga in på min internetbank. Ingenting dök upp i mitt huvud! Absolut ingenting! Jag hade bytt lösenord i slutet på april såsom jag gjort mången gång förrut men nu kunde jag inte minnas vad och hur jag hade tänkt. Alla möjliga logiska kombinationer testades - men icke. Till slut prövade jag även de mest bisarra kombinationer och de fungerade naturligtvis inte heller. Jag fick helt enkelt beställa en ny startkod som sändes till mig i rekommenderat brev. Den är nu uthämtat och nu väntar jag bara på att banken skall aktivera mig igen. Sån tur kunde Snorkfröken ta hand om mina räkningar så länge! Men hur glömsk får man egentligen bli?!

Tro nu inte att det slutade med detta. Nej, nej och åter nej! Härom dagen skulle jag logga in på min blogg igen - och !! Precis, tro det eller ej - jag hade redan glömt mitt nya lösenord!! Trots otaliga försök kom jag inte in i bloggen. Jag fick vackert ta och fundera ut ett nytt lösenord igen!!

Vad är det som händer? Är jag gammal och gaggig då jag nu närmar mig de femtio med stormsteg? Nej, jag tror absolut inte att jag är gammal och gaggig! Men alla dessa lösenord man måste ha överallt gör att man blir helt snurrig. Det är lösenord för bank- och kreditkort, koder till blogg och till mailen, kod till datorn på jobbet och kod till dörren därtill! Sedan skall man koda in sig om vill spela spel gratis på nätet och sedan skall man koda in sig till internetbanken. Skall du låna om dina böcker på biblioteket så kan du göra det på nätet med ditt lösenord till bibliotekskortet. Till och med digitalboxen till TV;n har sin kod om du vill låna film on demand. Koder, koder, koder!!

Det är inte så konstigt om känner sig jagad och pressad. Det är inte så konstigt om man glömmer sin kod ibland. Nu har jag skrivit upp mina koder på papperslappar och gömt dem på ett bra ställe. Det gäller bara att komma ihåg var den platsen är någonstans!


Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Mumins bror sa...

Jag har säkert 30 eller fler koder att hålla reda på, skulle aldrig klara det utan KeePassX!

Den hjälper även till med att hitta på starka lösenord - något jag inte har fantasi för själv.

OBS: se till att backa upp lösenordsfilen om du använder något liknande.

Anonym sa...

Ha, ja det är galet med alla koder man behöver.