tisdag 2 juni 2009

En sommardag

Jag har precis vaknat. Det hettar i mina kinder, håret står på ända. Jag slår upp mina ögon och tittar upp i himlen. Molnen rusar förbi däruppe och jag ser och hör att det blåser ordentligt. Men i mitt lilla gömställe mellan den stora järneken och spireahäcken är det lugnt och stilla. Jag tror att det är den enda platsen i hela trädgården var det är lungt och skönt. Där på denna lilla pytteplats har jag funnit mitt eldorado. Precis där har jag klämt in min stora, mjuka, härliga Baden-Baden stol. Solens strålar har värmt min lättklädda kropp och där har jag fallit till ro till fågelkvitter och prasslande buskar och löv.

Nu är kvällen här och himlen är nästan helt grå. Vinden har ökat i styrka och temperaturen faller för varje timme som går. Vädret har än en gång ändrat karaktär och i morgon skall det vara hela tio grader kallare än idag. Det är regn och kalla nordanvindar som gäller veckan ut säger de som vet.

Jag är så glad att jag tog vara på denna soldag som jag fick idag. Jag är glad att jag bestämde mig för att lägga alla måsten åt sidan. Jag är så nöjd att jag släpade min Baden-Baden stol runt hela trädgården för att hitta den ultimata platsen att ligga på. Jag är så belåten att jag tillät mig ligga i min Baden-Baden och sola och sova bort en timme eller två.

Vad gör det att solbrännan blev något fläckig och mer intensiv på halva min kropp? För det blir följden om man somnar och inte vänder sig efter alla konstens solregler. Nej , det gör absolut ingenting för det var så skönt att sova därute i vindens sus. Och alla måsten de försvinner ju inte någonstans. De är nog här i morgon också.


Illustration Tove Jansson.

1 kommentar:

Snorkfröken sa...

Mysigt. Det var du värd. Måsten är inte mer än vad man gör dem till ;D

Puzz