söndag 14 juni 2009

Förändringens vindar

Plötsligt har jag otroligt gott om utrymme i mitt hus. Det finns hur mycket plats som helst! Det är knappt så jag vet hur jag skall hantera detta delikata problem. En sak har jag kommit fram till i allafall. Jag skall behålla mitt sovrum på ovanvåningen. Annars kommer jag aldrig att gå upp där. Och det vore väl tråkigt!

Nu då alla muminbarn har lämnat sitt hem så är det dags för en ny fas i mitt liv. Nu är huset mitt. Bara mitt. Och jag kan göra precis som jag vill, möblera hur jag vill och möblera med vad jag vill. Jag har redan börjat så smått och mera skall det bli.

Köket har nu endast ett litet trevligt köksbord med två antika stolar. Utöver det finns det bara en hylla med kokböcker och köksapparater. Det är nästan så att man kan dansa vals om man vill på den stora, fria golvytan. Härligt!

Vardagsrummet är luftigt och fint igen nu då Mumins rum har blivit matsal och det stora matbordet har förpassats dit. Soffan och länsstolen skall ut ur huset så fort som möjligt men än så länge får de duga. I matsalen finns det mycket att göra och möblerna skall bytas ut efter hand. Precis som i vardagsrummet skall jag söka efter det som jag verkligen vill ha och som passar in. Vilken lyx!

I Lilla Mys rum på ovanvåningen skall jag göra arbetsrum. Väggarna skall målas bourgogneröda och det stora, otympliga ekskrivbordet skall få en hedersplats vid fönstret. Där skall jag sitta vid min dator och se ut över hav, skog och ängar! Vad underbart det skall bli! I arbetsrummet skall även den blåa bäddsoffan stå. Eventuellt tar jag in en tv där för att titta på de danska kanalerna som inte finns i digitalutbudet. Får se hur det blir!

I mitt sovrum skall de stora garderoberna ut. De har jag tänkt ställa i den stora hallen där uppe. Sovrummet skall få ny färg på väggarna och de gula hemska tapeterna som jag hatat varje sekund skall äntligen försvinna. Vilken färg det skall bli vet jag inte riktigt än. Men det ger sig nog så småningom. Den gamla vackra sängen från adertonhundratalets slut skall flyttas till den andra väggen i allafall. Det har jag bestämt redan. Sedan får vi se vad mer det blir i möbelväg i mitt nya vackra sovrum.

Det är storslagna planer jag har för mitt hus och mig. Allting kommer inte att ske på en dag för det kostar en slant att förverkliga sina drömmar. Jag kan knappt bärga mig tills allt är klart och jag får njuta av mitt nya vackra hem. Och jag kommer definitivt att genomföra mina planer. Det kan ni vara alldeles säkra på!



Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till ! Lovar att komma och inspektera resultatet eller behöver du talkohjälp så meddela bara !!Kram Nenne

Anonym sa...

Underbart!