onsdag 17 juni 2009

Dokument

Iiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhh. Strimla, strimla. Tugg, tugg. Dokumentförstöraren jobbar för högtryck. Iiiiiiiiiiiiiih. Ännu en gammal telefonräkning från nittonhundrakallt försvinner ner i apparaten och kommer ut som strimlor på andra sidan. Elräkningar, barnomsorg, huslån, telefon och allt som är möjligt i räkningsväg från nittonhundranittiotalet hamnar i förstöraren. Jag sitter på ovanvåningen i den gröna fåtöljen och går igenom lådor med gamla papper igen.....

Gamla vykort, julkort och påskkort. Fina gratulationskort och gamla skolfoton. Allting sätts i stor plastlåda för ännu en genomgång då helghälsningarna vid nästa gallring antagligen strimlas ner. Barnteckningar i mer eller mindre bra utföranden. Somligt sparas, det mesta strimlas. Det skall bli otroligt roligt då jag tar mig tid att gå igenom plastlådan vid senare tillfälle. Tänk vad spännande det skall bli att läsa alla vykort från anno dazumal!

" För 40 år sedan föddes en ängel" läser jag på en fin teckning. Haha - det är Mumin som ritat och grattat mig! Undrar just om han fortfarande tycker jag är så änglalik! Här är ett vykort som Snorkfröken skrivit men aldrig skickat till Ulrika på Kanarieöarna. Snorkfröken har tydligen väldigt tråkigt för hon sitter bara hemma och glor skriver hon. Och tydligen har hon slutat spela tvärflöjt för det var ju så himla tråkigt så det var inte sant! Synd att det inte är daterat, kortet, men jag kan gissa att Snorkfröken är nio-tio år.

Men jisses! Lilla Mys förlossningsjournal!! Hade ingen aning om att jag hade den i min ägo. Undrar om det är lagligt ens! Nu skall vi se här; 1989 07 10 kl 01.00 börjar mina värkar. 01.30 är de regelbundna och klockan 03.00 på natten skrivs jag in på förlossningen. Några lugna timmar följer. Vattnet avgår 06.30 på morgonen. Krystvärkarna sätter in klockan 06.55. På morgonen, 07.04, den 10 juli 1989 föds Lilla My. 49 cm lång och 3.340 kg tung. I säte och endast med syrgas. Oj, säger jag bara. Vilken upplevelse. Nu som då!

Jag fortsätter sortera. Gamla kärleksbrev från före detta äkta män. Inget att spara - strimla, strimla, strimla. Vigselbevisen då? Jaa, de får väl hänga med ett tag till. Papper, papper. Vissa är tunga att läsa och strimlas nästan utan att jag läser dem, vissa papper får mig att skratta högt av glädje. Titta - jag har kvar flera av mailen som jag, Mårran och mina systrar Filifjonkorna skrev till varandra på nittiotalet! Någongång har jag varit smart nog och tryckt ut dem på papper. De skall jag sammanställa och dela med till de berörda. Vad roligt det skall bli!

Hela mitt liv tycks passera revy medan jag går igenom mina bananlådor med papper. En berg- och dalbana av känslor. Det är skönt att få det gjort. Feng shui för själen. Att det samtidigt blir mer ordning i huset är inte att förakta!


Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Snorkfröken sa...

Jag kan tänka mig att du får dig en hel del goda skratt. Och Mumin står säkert för att du är änglalik fortfarande.

Puzz

Anonym sa...

... o ja jag har sparat vår korrespondens på hotmail.konto..

... nu alskat.. paus i regnet... kallt men sol värmer alltid.. imorgon ska vi få mer sol.. sen regn, och regn och regn...
puss
sussi