onsdag 5 augusti 2009

Persongalleri

Tänk så många jag har haft det senaste året! Och de allra flesta har faktiskt varit män. Någon enstaka kvinna har kommit emellan men annars så är det nog männen som dominerat. Så är det i taxichaufförernas värld.

Under det dryga året som jag har åkt mina sjukresor har jag träffat de mest olika typer av chaufförer. De är unga som gamla, svenskar som utlandsfödda. Det finns de som pratar hela tiden till de som inte säger ett ljud på hela resan. Jag måste nog säga att jag föredrar den pratsamma typen för resan kan kännas oändligt lång med någon som inte säger ett ljud. De flesta kommer och hämtar mig på den utsatta tiden eller precis innan men sedan finns det någon som ALLTID är försenad.

Nu har jag åkt taxisjukresor så länge att jag har åkt flera gånger med några förare. Då hejar vi glatt och pratar lika mycket båda två. Häromdagen åkte jag för andra gången med den unge chaufför som körde hem mig liggandes på bår för drygt ett år sedan och han kom ihåg mig så väl. Och han berättade samma historia som han gjorde då för dryga året sedan. Så igen fick jag höra om hur han härom året köpt en Thailandsresa till sina föräldrar och hur hans mamma redan andra dagen ramlade så illa att hon bröt benet och fick läggas in på sjukhus där borta. Han tyckte att hans mammas historia påminde om min med olycka utomlands och lång rehabilitering därefter. Jag fick höra att hans mamma fortfarande inte var helt kry och det var förstås inte så roligt att höra.

Ja, det är lika spännande varje vecka jag skall åka mina resor. Vem kommer och hämtar mig? Är det kanske R som bor i Örkelljunga och helst skulle vilja bo vid kusten som jag gör? Hon kommer från Rumänien och har kört sjukresor i drygt ett år nu. Hon är så trevlig och jag vet ganska mycket nu om henne och hennes familj. Sedan har vi den kärve mannen med hög ansiktsfärg som luktar bakfylla ibland. Han är i sextioårsåldern och jag är inte speiellt förtjust i honom. Men sedan finns ju trevlige S från grannbyn som har barn i min egen ålder. Han kör en biogasbil - en av de få som finns faktiskt. Sedan har vi kvinnan som precis som jag bor i ett hus på landet med sina katter. Även hon har barn i min ålder och vi har mycket att prata om. Och sedan finns ju han som har en son med klassisk musikutbildning men som jobbar som studiomusiker i Stockholm och trivs bra med det.

Det är underhållande att åka sjukresor. Så mycket kan jag konstatera!


Illustration; Olle ^_^

1 kommentar:

Snorkfröken sa...

Vilken fröjd att få så trevliga taxiresor.

Puzz