lördag 3 oktober 2009

Ljuvliga, härliga höst!

Så var den då plötsligt här. Hösten. Vinden ryter i träden och trädkronorna böjer sig jämrande mot marken. För att allt inte skall blåsa bort från min trädgård har jag fått ställa in trädgårdsmöbler, krattor och vattenkannor. Allt som oftast får jag rusa ut och ställa blomkrukorna i rad mot husväggen i lä mot de hårda vindarna. Temperaturen har fallit drastiskt. Regnet smattrar mot rutorna dygnet runt och det är inte lockande att gå ut. Utan tvekan - hösten är här!

Plötsligt har suget efter värmande soppor och grytor kommit. Igår gjorde jag korvsoppa och idag skall jag göra en mustig gryta då Mumin och Skrutt kommer och hälsar på. Kanske korkar vi upp ett runt och mjukt rödvin att dricka därtill i de tända ljusen sken. Till efterrätt skall vi äta äppelpaj med ljuvlig vaniljvisp. Äpplena har jag plockat i U´s trädgård. En hel korg har jag plockat som skall bli till både sylt och pajer. Kanske sparar jag några att steka i ugnen med sirap därtill.

Nu är morgnarna mörka till långt in på förmiddagen. På helgerna blir frukostarna långa och fyllda med mat. Yoghurt, keso och färska bär. Panini, mustiga bröd och flera olika sorters pålägg. Kokta ägg och sill om man vill. Jag läser tidningen noga och de tända ljusen fladdrar varje gång jag vänder ett blad. Jag sitter länge med min frukost och jag njuter av överflödet som en helgfrukost bjuder på.

Ute går naturen till ro efter en lång, lång sommar. Det är lugnt och det är skönt. Det är eftertänksamt och rofyllt. Hösten är en lisa för själen och jag älskar varje minut. Även då det regnar och ruskar. För efter oväder kommer det alltid solsken!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: