fredag 9 oktober 2009

Varför är det så svårt??

Vad skall jag göra till lunch? Vad i hela friden skall jag hitta på att göra? Att det skall vara så svårt! Jag har kylskåpet och frysen full av mat och ändå är det inget som passar.

Inte vill jag ha korv och inte vill jag ha köttfärs. Köttfärsbiffar eller köttfärssås - nej - det gitter jag bara inte göra. Och korv - det var ju inte länge sedan jag gjorde korvsoppa och någon dag innan dess hade jag falukorv med pepparrotssås. Fisk är jag inte alls sugen på så laxsidan får ligga kvar i frysen. Och inte ids jag göra fiskgryta heller. Fläskkotletterna då? Nää, nää, nää - lockar inte det minsta!

Men hur är det med halvfabrikatet som ligger och tigger om uppvärmning? Usch - nej. Inte vill jag ha Dr Oetckers pizzor och inte vill jag ha chickennuggets eller kryddiga kycklingvingar. Frödinge ostpaj lockar inte alls och vårrullar tänker jag inte ens äta under dödshot. Varför skall det vara så svårt att göra lite lunch??

Kanske skall jag bara koka lite pasta och riva lite ost över? Jag kan ju pigga upp det med att strimla ner lite av den källarrökta skinkan. Nää - inte det heller. Kanske skall jag ta och göra sån där 3 minuters-nudlar som ungdomarna brukar koka till sig. Det finns några paket i skåpet och de tar ju inte lång tid och goda skall de visst också vara. Men nej - inte vill jag testa dem heller. Jag har inte smakat snabbnudlar innan och inte tänker jag göra det idag heller.

I en hel timme har jag beslutsångest. I en hel timme funderar jag på vad som kan smaka. Och äntligen kommer jag på det. Risgrynsgröt. Jag vill ha risgrynsgröt! Fram med mjölken, smöret och det rundkorniga riset. Kastrullens botten täcks av litet vatten och en rejäl klick smör som får sjuda upp. En liter mjölk och 1,5 dl riskorn hälls ner. I en timme småputtrar gröten på spisen innan den är klar. Jag smakar av med salt, lägger upp en ordentlig portion i en djup tallrik och toppar med smör. Mjölken är iskall i glaset och lyckan är total.

Så himla, himla gott det är! Och vilken tur att jag gjorde så mycket så att det räcker till Mumin som kommer upp från Köpenhamn ikväll. Han hade nog blivit väldigt upprörd om jag hade kokat risgrynsgröt bara till mig!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: