tisdag 13 oktober 2009

Muminhelger


"Jag kommer nog inte hem nu på några helger" säger Mumin till mig medan han böjer sig ner och sätter på sig skorna. Jag tittar på honom, nickar och säger; "Nää, det begriper jag faktiskt att du inte gör. Någon måtta får det ju finnas." Och jag förstår faktiskt. Jag är så glad att han faktiskt varit hemma hos mig tre helger i rad. Och jag inbillar mig inte att det är jag som lockat honom hem precis. Det är nog de fyra kattungarna som lockat mest.

De tre helgerna som Mumin har varit hemma har vi sysslat med lite av varje. Vi har lagat god mat, tittat på film, bakat rulltårta och självklart gosat med kattungarna. En helg var Skruttet också med och då gosades det extra mycket med de små liven. Skruttet noterade att en kattunge faktiskt rymdes i hennes ficka ut ifall att hon skulle vilja ta hem en med till Köpenhamn. Men det blev det inget av med förstås!

Under helgerna som gått har jag och Mumin gått ut och promenerat i ur och skur. För det mesta har det varit behagligt väder och vi har njutit av hösten. Någon gång har vi haft kaffe och kakor med oss och satt oss och tittat ut över sundet i den gassande höstsolen. I helgen som gick promenerade vi i regnet och det gick alldeles utmärkt det med. Jag hade kameran med och i regnet fotade jag hösten sista rosor i slottsparken.

Mumin har också hunnit med att tvätta mina fönster tre gånger under helgerna som gått. Just det - tre gånger. Jag tror inte han har varit så värst lycklig över att jag tvingat honom till detta men jag har faktiskt inte haft något val. Första fönstertvätten var helgen innan höstens första storm och det var inte många dagar jag hann njuta av mina granna fönster. Efter stormen hade mina fönster fått en tunn hinna av salt från havet över sig och så kunde jag inte ha det. Nästa gång fick Mumin ut igen och bättra på fönsterputsandet. Denna gång endast med putsdukar för så smutsiga var ju fönstren inte. Men ack, ack vad vi bedrog oss. Det såg för jävligt ut då vi var klara. Värre än innan faktiskt. Så nästa dag var det dags igen. Denna gång med fönsterputsmedel och papper och nu blev det resultatet perfekt. Men jag tror att jag får vänta med att be honom om hjälp med fönsterputs igen.

Om tre veckor skall han komma hem igen och hälsa på. Då kommer Skruttet också med och då är Lilla My och Sniff också här på besök. Så roligt det skall bli med huset fullt med ungdomar igen! Men innan dess kommer Storstadsfilifjonkan och barn på höstlovsbesök. Och det är nog inte jag som lockar då heller. Jag tror att det även den här gången är kattungarna som lockar mest!


Illustration okänd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad tur du har kattungar ;)
det är kanske det man borde ha få att få hit någon ...Nenne

Anonym sa...

Gözzta och Bonuz vill åxå träffa dem ;D