söndag 26 april 2009

Rundan

Nu då min ischas ligger på lur har jag fått ta till andra metoder för att röra på mig. Att cykla är nu ett minne blott då det inte är bra för mig att sitta för mycket. Så jag har börjat vandra. Eller jag ger mig ut på "powerwalk" som det så modernt heter.

Första gången gick jag min runda med kryckorna. Men det var alldeles för jobbigt att gå de knappa fyra kilometrarna på detta vis så jag fick tänka om. Eftersom mitt knä sitter stadigt på plats med benskenan försökte jag mig på att gå med stavar i stället för kryckor. Stavarna gav fullgott stöd och det visade sig att det gick alldeles utmärkt eftersom jag endast gick på plan och hård mark. Det var en befrielse att det fungerade så väl!

Min runda går från hemmet längs slottsallén fram till slottet. Där viker jag in på kyrkoallén och går rakt fram till korsningen vid växthusen och det lilla sågverket. Jag tar höger upp för den lilla backen förbi granodlingen och den lilla vinodlingen. Vi nästa korsning fortsätter jag rakt fram förbi den nya och gamla möllan. Nu är jag framme vid slottsallén igen och går den sista kilometern hem. Då jag är hemma igen är jag trött och otroligt nöjd med mig själv.

Det är tio dagar sedan jag började med min vandringsrunda och jag har faktiskt promenerat nästan alla dagar. Oftast är jag ensam på min vandring men ibland gör U mig sällskap. På helgerna går jag oftast på morgnarna och i veckorna går jag efter klockan nitton da jag kommit hem från jobbet. Under hela min promenad har jag åkrar, hav, slott och berg runt omkring mig. Jag promenerar i de mest underbara omgivningar och jag känner mig välsignad då jag bor så vackert som jag gör.

Vädret har visat sig från sin allra bästa sida de senaste veckorna och det har inte varit något problem att dra på sig vandrarskorna och ge sig ut på den raska promenaden. Nu hoppas jag att den goda trenden vad det gäller väder och vandrande håller i sig. Ty fint väder och rask promenad är bra för min kropp och själ!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: