fredag 12 december 2008

En alldeles vanlig dag

Idag är det fredag. En alldeles vanlig fredag här hemma. Nästan i allafall. Idag fick jag spontanbesök av Snorkfröken och hennes väninna Jenny. De hade varit och städat hos en familj i närheten och passade på att hälsa på Mumin och mig. Städning är inte deras vanliga levebröd men just idag hjälpte de Jennys väninna som har en städfirma. Huset de städade var mycket tjusigt och fint. Däremot kunde de konstatera att självtvättande fönster, såsom familjen hade, inte fungerar i verkligheten. Åtminstone inte om man bor nära havet med mycket havssalt i luften. Det var ju bra att få veta. Om jag nu skulle få för mig att skaffa dylika fönster någon dag.

Nöjda och belåtna lämnade Snorkfröken och Jenny det nystädade huset efter några timmar och styrde färden till oss. De åkte via handelsträdgården och handlade julblommor till mig som jag skall plantera i helgen. Kanske, kanske kommer julstämningen att infinna sig på riktigt med doftande julblommor i huset? De handlade också pizza på vägen som vi glatt smällde i oss. Det var mycket länge sedan vi åt köpepizza här hemma så lyckan var stor över denna spontanlunch.

Efter lunchen drack vi kaffe och åt en sockerkaka med citronsmak som jag snabbt hade svängt ihop. Mumin och jag har bakat så många toscakakor att vi har tröttnat på dem. Därför blev det en citronsockerkaka idag. Det var riktigt gott det med! Lilla My blev alldeles förskräckt då jag berättade att vi tröttnat på toscakakor och avkrävde ett löfte av mig att baka en till henne då hon kommer hem till jul. Och självklart skall Lilla My skall få en toscakaka.

Nu har mörkret fallit och kvällen är snart här. Adventsstakarna och julstjärnorna har tänts i våra fönster. Ljusslingan i syrenen lyser i trädgården. Småfåglarna har lämnat fågelbordet för idag och dragit sig tillbaka i buskar och träd. Mumin har kommit hem från affären med matkassarna fulla. Förutom mat har han köpt julkort som vi skall skriva i helgen. Frimärken har vi så allt hinner skrivas och postas innan söndag lunch. Även i år hinner våra julkort fram innan julafton. Det känns gott att veta!


Illustrationer av Tove Jansson.

1 kommentar:

Anonym sa...

och det var jättegott :D

PUSS
/Lilla My