måndag 22 december 2008

Älsklingsmat

Kokt sik, potatis och vit sås som bryts av med ättika. Kokt lake med potatis, pikkalaka och den ljuvligt goda lakelevern som smälter i munnen. Lakrom på rågbröd. Vispgröt. Nygjorda hemgjorda munkar med iskall mjölk. Varje utflyttat barns privilegium att få äta sina älsklingrätter då man kommer hem och hälsar på. Det får jag då jag hälsar på Mårran och Hemulen i Finland. Vilket himmelrike då man fritt får önska!

Lilla My har ingen ugn i sin lägenhet i Storstaden. Därför står mat från ugnen högt upp på listan under hennes alltför korta besök här hemma. Ikväll blev det ugnsrostade rotfrukter med fläskytterfilé i grädde och soja. Till efterrätt har vi bakat den toscakaka som hon så hett längtat efter. Den skall bara svalna nu en liten stund innan vi äter den småvarm och dricker kall mjölk därtill.

I morgon kväll skall vi äta lammstek med hasselbackspotatis. Till efterrätt gör vi bärpaj med "mandel- och hasselnötschokladsmuldegstäcke" och vaniljvisp. Då Lilla My själv får välja.


Illustration Tove Jansson.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men halllåååååå vad GOTT, MUMS tror jag kommer och äter...fasen det kan jag ju inte jobbar heeela dagen. BLÄ.
GOD JUL älskade familj njut av de få timmar ni hinner fira tillsammans.
Massor av Julkramar från mig.

Anonym sa...

Jag tror jag flyttar in vid dig!! GOd jul vännen till er alla .Kram nenne

Anonym sa...

Ja! Och det var så gott! ocgh jag var så lyckligt! Vill ha mer av mammas mat NU ! åh saknar dig och din mat! ps. Sniff saknar dig också :x

/Lila My