tisdag 28 juli 2009

Antikt och kuriosa

Jag har fått smak på loppisar, antikt och kuriosa. Och se vad jag har inhandlat de senaste veckorna; sju stycken stolar - inköpta vid tre olika tillfällen-, en taklampa i gammal oljelampstil och en fin skål i pressat glas. Och så har jag hittat en läderfåtölj. Just precis, hittat en läderfåtölj. Var, säger jag inte, men den är i jättefint skick.

Att jag hade sådan fablaisse för stolar hade jag ingen aning om. Jag har upptäckt att det finns jättemycket fina, gamla stolar i "andrahandsbranschen" och inte kostar de mycket heller. Jag har nu köpt på mig tre gråa äppelstolar och en vit dylik samt tre stycken fina bruna stolar. Att det fanns något som hette äppelstolar har jag nu lärt mig och de kan i det närmaste beskrivas som stolar med lantlig charm. Fina är de i alla fall och de passar så fint in i mitt matrum.

Nu söker jag med ljus och lykta efter ett trevligt matbord. Det finns hur mycket som helst av den varan men är man ute efter något speciellt så är det inte så lätt. Snorkfröken och jag har åkt runt på olika antik- och kuriosaställen runt omkring Helsingborg men ännu har jag inte hittat vad jag söker. Jag skulle redan ha kunnat köpt ett antal matbord men som den förnuftiga kvinna Snorkfröken är så har hon hindrat mig med frågan; "Är du riktigt säker på att du skall köpa det där bordet? Det är ju inte det som du har sagt att du skall ha precis. Och bara för att det är billigt behöver man inte köpa det, mamma. Man skall ha lite is i magen bara. Du hittar nog vad du skall ha så småningom, mamma lilla" Man skulle ju kunna tro att det är hon som är mamma till mig.

Att åka runt på antik- och kuriosabodar är ett trevligt tidsfördriv. Det finns så mycket man skulle vilja ha och det finns massor av fynd att göra. Sedan finns det så otroligt mycket skräp också och man få se upp så man inte blir lurad att betala överpris för saker och ting. För det är inte klokt så mycket skit de försöker kränga på en och det är inte klokt hur hutlöst mycket de försöker ta betalt ibland. Och det är ju klart att sommaren är ju inte den ultimata tiden att göra fynd på. Då är ju alla turister ute och fyndar och priserna blir därefter. Men med gott humör och med prutsinnet med sig kan man göra sig en trevlig dag!


Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Snorkfröken sa...

Vi måste snart åka på en ny tur.

Puzz

Anonym sa...

ååå så mysigt.
Jag har ju en ny blogg om just sådant =)
http://loppisskattkammaren.blogspot.com/

Kram