fredag 13 mars 2009

Feng Shui

Vind och vatten. Så kan man översätta Feng Shui, berättade vår föredragshållare och blickade ut över den fulla bibliotekssalen. De var smått chockade, hon och hennes kollega, över den stora uppslutningen i onsdagskväll. Vi var en brokig samling, mest kvinnor, som hade tagit oss till deras föredrag denna kväll. Nu skulle jag och väninnan C lära oss allt om tillämpning av Feng Shui i våra trädgårdar. Även om väninnan hade missat att det var trädgårdar det handlade om.

Citat: "Vår omgivning påverkar oss, inte minst i trädgården. Genom att praktisera den flertusenåriga kinesiska läran Feng Shui kan man med enkla medel skapa harmoni och balans i trädgården genom att möblera med färger, former och material."

Det här låter väl helt underbart! Och tänk vad enkelt det låter! Men jag vet inte jag. Jag tyckte det lät ganska så avancerat då de två förespråkarna talade om ying och yang, motsatser men ändå balans och harmoni.

Det är inte lätt. Skarpa kanter skall mjukas upp med något som gör det mer runt och behagligt. Energier skall flöda men inte för mycket. Vatten i söderläge och stenbumlingar i nordväst. Rabatter som omfamnar ditt hus istället för att stöta bort. Infarter, trappor och inte minst dörrar i avvikande färger är av betydelse. Inte för mycket trä i din trädgård för då blir det obalans mellan de fem elementen och vi tappar vår harmoni. Och så kan man ju inte ha det! Och alla dessa färger i trädgården som påverkar oss på gott och ont. Inte för mycket färg och inte för litet heller. Är du stressad behöver du lugna, milda färger som blått och grönt. Men om du vill ha fart och fläkt så kanske det är starka färger i din trädgård som gäller. Men tänk om man är stressad och behöver lite fart och fläkt. Hur gör man då?

Nää. Som sagt - jag vet inte jag. Jag tror jag fortsätter att anlägga min trädgård "på känn". Det är klart att det är intressesant att få lära sig nya saker men detta är ingen lek. Det är på allvar på något sätt. Men jag förstår fullkomligt att man kan trilla dit. Att man finner intresse av att veta att gult ger mig glädje och att lila ökar min medvetenhet, ger mig rikedom och trygghet. Att veta har jag rakt så måste jag ha krokigt. Har jag skarpt så måste jag ha mjukt. Är det stramt så skall det även vara vilt.

Balans och harmoni. Och ändå motsats. Lite som livet med andra ord.


Illustration Tove Jansson.
Citat:http://odla.nu/artiklar/harmoni_feng_shui.shtml

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs Feng shui för svenska hem samt feng shui för själen då får du inspiration. Sen då det kom till trädgård och feng shui tycker 'ven jag att det blev förmycket /krångligt. I alla fall fick jag utrensat en hel del i huset och huvudet då jag läste dessa två Kram Agge

Dez sa...

Feng shui är ganska kul har en del literatur i ämnet, egentligen handlar det mycket om symboler, det vi önskar och vill kan med symbolers hjälp komma till oss, å som Quia och Nenne sa så får man upp rensat både i sig själv och i huset. Ha så skönt, i alla fall, i din trädgård.