fredag 6 mars 2009

Samkväm

Vi träffades som hastigast redan på morgonen, jag och S, och gjorde upp planer. Vi bestämde att hon skulle hämta mig i god tid så att vi fick bra platser. MEN tänk om det var bara vi och orkestern! För som S så tankfullt konstaterade så hade det inte varit något problem att komma över biljetter precis.

Men vi hade inte behövt oroa oss. Redan då vi kom runt hörnet slingrade sig en liten kö utanför salongen. Fastän det var nästan trekvart tills det började! Gråa pantertanter och någon enstaka modig man stod förväntansfullt och väntade . Vi ställde oss med de andra och konstaterade fnissande att vi helt klart var bland de yngre deltagarna. S puttade på mig och teaterviskade att jag mycket väl passade in i samligen med mina kryckor som välbehövligt stöd för min skraltiga kropp. Jag brydde mig inte om hennes påhopp och höll inne med att hennes hår är bra mycket gråare än mitt. Man skall ju vara vänlig mot de äldre.

Taube och schlager. Povel och Monica Zetterlund. Uggla och Abba. Visor och pop. Till och med opera gav vi oss på! Jag och S satt tillbakalutade i våra stolar och gav hals av hjärtans lust. Äntligen fick vi sjunga och ta i! Inte bry oss om sura barn eller äkta makar som ber oss hålla tyst. Här fick vi sjunga ut! Och till orkester! Även om vi kunde de flesta sångerna så var texten som rullade på bioduken i behagligt stora bokstäver till hjälp. Det är ju så lätt att glömma texter även om man är ung!

Det var fantastiskt trevliga timmar vi hade på vår allsångskväll på SAGA-biografen med Löfgrens och bioband! Förutom allsången så bjöds den nästan fulla biosalongen på solosång och violinsolo. De unga solisterna var mycket duktiga och alla var vi oerhört imponerade av en medryckande czardas som spelades i halsbrytande tempo på fiol. Det var en nöjd samling på några hundra personer som lämnade biosalongen i mörkret igår kväll. Om det blir någon mer allsång - ja, då är nog jag och S på plats igen!


Illustration Tove Jansson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där lät kul! Dom skulle kunna ta efter sådant här också ! HA en trevlig helg kraam nenne