tisdag 24 mars 2009

Nattarbete

Jag låg och stirrade ut i mörkret och funderade vad som väckt mig denna okristliga tid - noll ett och fyrtio. Jag behövde inte fundera många sekunder förrän jag hörde vinden jaga runt husknuten i en faslig fart. Jaha - det var alltså dags för ordentlig blåst igen. Jag blundade hårt och försökte somna om men det var som förgjort. Tillsammans med huset jämrade jag mig genom natten. Klockan tre gav jag upp och lämnade den sköna sängvärmen.


Då kom plötsligt inspirationen. Inspirationen att ordna upp alla mina papper och sätta in dem i pärmar. Jag hasade mig till sittgruppen på ovanvåningen och slog mig ner vid det av papper överbelamrade bordet. Nu skulle här sorteras. Räkningar sorterades upp i högar, besked från bankerna fick sina högar. Min olycka i Tyskland tornade upp till en jättehög och jag bestämde snabbt att olyckan skulle få en helt egen pärm. Jag arbetade metodiskt genom bordets blandade utbud och de sorterade högarna växte runt omkring mig.

Pärmar rotades fram och jag svepte av dem dammet i en ivrig gest. Pärmar för räkningar, pärmar för viktiga papper. Och så pärm för olyckan. Flikar fick namn och hålslagaren arbetade flitigt. Det här var ju nästan riktigt roligt! Men det är klart - mitt omdöme var ju inte helt tillförlitligt denna sena eller snarare tidiga timme.

Jag blev absolut inte klar. Men jag har kommit en bra bit på väg. Efter knappa två timmar blev det för mycket av det goda och jag ner till köket och gjorde mig min morgonlatte. Jag satte mig i min länstol och precis då, fem över fem, kom tidningsbilen med morgonens nyheter.

Vilken lycka att jag inte jobbar idag! För hur skulle det ha gått?


Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det kan man kalla nattarbete =)
Önskar dig bättre sömn inatt
kram

Anonym sa...

oj då. du kanske ska komma hit och sova oftare ;D. Då kanske mina papper kommer i ordning.

Hoppas att du får sova i natt.

Puzz