söndag 29 mars 2009

Surt

Jag är sur. Riktigt, riktigt sur. Och det är milt uttryckt. För nu är jag hänvisad till sammandrag. Sammandrag på en timme. Och är det något som jag ogillar skarpt så är det just sammandrag. För det finns inget som förtar spänningen så mycket som en nerkortad version av något som varar bra mycket längre.

Formel 1 finns inte längre i mitt utbud av Tv-kanaler. Viasat har nu ensamrätt på direktsändning av evenemanget och jag kan inget göra. Tidigare kunde jag se Formel 1 i TV6 men det är slut med det från och med denna vår. I går morse kunde jag förvisso se kvalet till Australiens Formel 1 i TV6 men själva loppet idag visas endast i sammandrag klockan sjutton noll noll i sexans kanal.

"Gå in på Viasat motor och beställ motorkanalen - det lönar sig!" uppmanar mig Janne Blomqvist och Eje Elgh entusiastiskt. Pyttsan heller! Det är svindyrt! Det är inte så att jag endast kan beställa Viasat motor till ett humant pris och sedan vara lycklig ever after. Nej, så lätt är det inte. Vill jag ha Viasat motor är jag tvungen att ta ett paket med en massa kanaler som jag inte vill ha. Och som lök på laxen binder jag upp mig i tjugosju månader! Varför är det så?

Tänk om det hade varit möjligt att själv plocka ihop sitt TV-utbud! Att ha ett smörgåsbord att fritt välja ifrån och få precis de Tv-kanaler jag vill ha. Varför skall någon annan bestämma vad jag skall ha i min TV? Jag är faktiskt kapabel att själv välja och det är upprörande att jag måste finna mig i en kompromiss av Tv-kanaler.

Så här sitter jag nu med en passion som jag inte får leva ut. Jag får nöja mig med att vara galen och passionerad lite grand. Och det känns inte roligt. Inte alls roligt!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: