söndag 15 februari 2009

Laxsoppa

Den färska laxen var billig hos vår lokale Icakvantum-butik i veckan. Jag bad Mumin köpa en laxsida då han var på väg hem från Campus i fredags. Det gjorde han. En mycket, mycket stor laxsida. Två komma fem kilo vägde den. Jag höll på att svimma! Men det gör absolut ingenting. Nu har jag halva frysen full med lax paketerad i lagom stora bitar. Lax till alla tillfällen.

Idag har jag gjort en laxsoppa. Jag tog det halva paketet med krossad tomat som jag hade i kylen, spädde på med någon deciliter vatten och lade i tre nävar bulgur. Detta fick koka upp med det gröna på en bortglömd purjolök, en krossad vitlöksklyfta, några blandade pepparkorn, litet salt och en påse saffran. Efter en kvart lade jag i lax skuren i kuber och doftade över litet cayennepeppar. Efter cirka fem minuters kokande var soppan klar.

Jag satte mig framför Tv;n med min rykande heta soppa. Soppan serverade jag toppad med minikeso och jag åt knäckebröd med hemodlade alfalfagroddar till. Till soppan drack jag vatten fullt med klirrande isbitar. Jag har sparat en portion till Mumin som han kan äta då han kommer hem från Köpenhamn och Skruttet ikväll. Hoppas han tycker soppan är lika god som jag tyckte den var!


Illustration Tove Jansson.

Inga kommentarer: