måndag 9 februari 2009

Vardag igen

I morse åkte Lilla My tillbaka till den stora staden. Med sorg i modershjärtat kramade jag om henne i morse innan hon och Mumin gav sig ut i den mörka, tidiga morgonen. Mumin till Campus och Lilla My till flygbussen med destination flygplatsen. Kvar i huset med mig blev Skruttet och katterna.

Dagarna med Lilla My hemma har gått alldeles för fort. Jag har njutit av varenda minut som hon har varit här. På flickors vis har hon med en självklarhet tagit tag i saker som jag själv inte kunnat göra. Hon hjälpte mig att sortera kläder. Slängde och sparade. Lade ner kläder i den svarta soppåsen för vidare färd till bättre behövanden. Hon fixade till i mitt rum. Baxade ut extrasängen, plockade och hade sig. Gjorde fint till sin muminmamma.

I söndags tog hon tag i fönstertvättningen. Alla fönster på nedervåningen fick sig en omgång - ute, inne och mellan rutorna. Mumin och hon stretade på i flera timmar. Jag vet inte när mina fönster senast har blänkt så fint som de gör nu. Nu kan jag med gott samvete titta ut genom dem. Jag är så glad och nöjd!

Men säg det som varar för evigt! I morse lämnade hon oss och återgick till sin egen vardag i den stora staden. Nästa gång hon kommer hem och hälsar på måste hon stanna längre. Det har vi bestämt. Jag hoppas verkligen hon kan ta ledigt lite längre då. Jag hoppas verkligen att det blir så.


Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh Lillamy.. Vi saknar dig redan. Puzz

Anonym sa...

Vilken fin och passande bild mamma :)
jag saknar er också massa :D

Men jag kommer ju snart igen, och du stannar jag lite längre :D:D

PUSS OCH KRAM