fredag 6 februari 2009

Muminkonst

Som ni säkert noterat visar jag i min blogg prov på konst med muminfamiljen som motiv. De mesta av bilderna jag sätter in är förstås signerade Tove Jansson. Men även andra har fått komma till tals. Som den etablerade japanske konstnären Hideyuki Katsumata som visade sin avancerade muminkonst i bloggen "Big in Japan". Men även mer anonyma konstnärer har fått visa sina mer eller mindre provocerande muminbilder i min blogg.
Idag vill jag presentera Hagaskolan i Varberg. Jag kan inte låta bli att undra varför de har tecknat just muminfamiljen. De måste ju vara lite bevandrade i mumintrollens värld för att kunna teckna dem. Har de alla sett den tecknade serien på TV? Har de en helt galen fanatisk fröken som gillar mumintrollen? Är kanske deras fröken rentav finska/finne/ finskättling? Varför? Varför?

Det är ingen idé att grubbla. Jag kommer aldrig att få veta varför. Jag får nöja mig med att dela med mig av deras fina teckningar. Var så goda!


Teckningar Hagaskolan i Varberg.

Inga kommentarer: