tisdag 11 november 2008

Bastu

Då jag flyttade till Sverige för länge, länge sedan blev jag väldigt konfunderad. Jag trodde att Sverige och Finland hade samma bastukultur. Men där var jag HELT fel ute!

I Finland har man gemensam bastu i källaren i alla höghus. Nu för tiden finns det t o m bastu i nästan alla nybyggda lägenheter. I den gemensamma bastun i höghusen kan man boka tid för sig och sin familj för bastubad. Då jag kom till Sverige letade jag förgäves efter bastun i höghusen. Jag ville ju skriva upp en tid för bastubad minst en gång i veckan. Det enda jag hittade på källarplanen i Sverige var den gemensamma tvättstugan och källarförråden. Detta var i det närmaste en katastrof för mig som var van att bada bastu minst en gång i veckan. I flera år kände jag mig smutsig och tyckte aldrig att jag blev "riktigt ren". Jag fick ju aldrig svettas ut smutsen. Men man vänjer sig vid det mesta och jag har motvilligt fått acceptera att jag inte får bada bastu varje vecka.

Vi hade fredagsbastu i vår familj hemma i Finland. Då hade Mårran också bakdag. Varje fredagkväll efter bastun fick vi varma bullar och iskall mjölk. Ibland hade Mårran bakat munkar och dessa satte vi oss, så många vi kunde, medan värmen efter bastun behagligt spred ut sig i kroppen. Det var härliga tider!

Det finns inget så ljuvligt som en finsk, vedeldad, fuktig bastu. Finsk länkkorv som ligger på bastustenarna för att avnjutas med den kalla ölen efter bastun hör till. Likaså doppet i havet eller rullandet i snön. Bastubad är ett absolut måste då jag är hemma i Finland och hälsar på. I Sverige är bastun torr och ljummen och inte speciellt tilltalande. Det är faktiskt så och jag är den förste att beklaga detta. Jag är inte förvånad att många svenskar använder sina bastur som förråd hemma i villan. För vem kan vilja tillbringa en fredagskväll i den svenska bastun?





3 kommentarer:

Dez sa...

Bastu e fantastiskt själv bastar ja minst 3 ggr/v året runt, sommar tid i vedeldad och vinter tid dessvärre i elvärmd bastu Jag förstår att något fattas dj för själv vet ja int hur de sku va att leva utan bastu. I bastun återvänder man till livet och får energi och nya ideer för att fortsätta vardagen. Ha de gott Dez

Anonym sa...

instämmer med Dez och kan en historia om bastun i höghuset. damen gick in i bastun ,gubben stod och tvätta sig. Hon stoppa handen mellan hans ben och sa kilikili,Sen gick hon ut och hem, Det gick några dagar så träffa hon på en karl som så kilikili åt henne i hissen. Hon hade nämligen varit för länge i bastun, alltså hennes bastutid var slut och en granne hade börjat basta. Men utan glasögon såg hon inte vem hon kittla. RIDÅ!!kram Agge

Anonym sa...

ååh! NU blev jag sugen på att basta mamma! :D Och sugern på korv också!
åh Finland <3

/Lilla My