torsdag 13 november 2008

Mumin kommer hem

I går var jag och Snorkfröken i Halmstad. Vi var högtidligen inbjudna till Mumins regemente. Mumin lämnar militären i morgon, fredag, och hans regemente hade inbjudit till " Utryckningsceremoni". De värnpliktiga skulle avtackas för sin tid i det militära med en ceremoni som även de anhöriga kunde bevista. På programmet stod musik av musikkåren, inmarsch och ceremoni på kaserngården. Efter detta var det kaffe på soldathemmet.

Det blåste kalla, snåla vindar i Halmstad i går. Jag satt i min rullstol med filten tätt svept om min frusna kropp. Eftersom ceremoni skulle ta sina modiga en och halvtimme kunde jag inte ha mina kryckor att luta mig på. Det skulle ha varit alldeles för jobbigt för mig. Ceremonin var mycket pampig och talet som chefen för bataljonen höll var kraftfullt och tänkvärt. Jag kände mig väldigt stolt över Mumin!

Detta var första gången som jag hade tillfälle att besöka Mumin på hans regemente. Det har varit uppvisningar tidigare under hans utbildning men då har jag varit för sjuk för att kunna göra resan. Så det är bara Snorkfröken, Lilla My och hennes Sniff samt Mumins eget Skrutt som besök honom tidigare. Det var verkligen i sista minuten som jag fick tillfälle att komma dit!

Kaffet efter ceremonin serverades i soldathemmet. Soldathemmet hade en cafeteria, biljardbord, flera TV-appartarer och mysiga soffor. Där kan soldatgossarna fördriva sina lediga kvällar med läsning, spel och umgänge med varandra. Det var väldigt trevligt att se hur armens gossar har det!

Min Mumin kommer hem till sin Muminmamma i morgon. Åtminstone för ett tag. Men snart flyttar han ju vidare till studier, Köpenhamn och sitt lilla Skrutt. Men än en tid får jag njuta av att ha honom hemma!



Bild ur Tove Janssons bok "Mumintrollet hittar hem". Illustration: Harald Sonesson.

1 kommentar:

Anonym sa...

ååå vad mysigt med honom hemma ett tag.
Kramar