måndag 3 november 2008

Tjuven

Det började med att någon av katterna hade gett sig på den oöppnade kattmatssäcken. Jag blev sur på Cajsa då jag kom ner på morgonen och såg vad hon hade ställt till med i köket under natten. Det var väldigt olikt henne men jag trodde att hon kanske var lite småsur över den nya kattungen som kommit in i familjen. Men ack så fel jag hade!

Någon morgon senare tog jag lilla Elsa på bar gärning. Brödet låg på golvet och hon satt och tuggade sig genom plastpåsen med god aptit. Det stora brödet hade hon släpat ner från vinstället som låg på arbetsbänken. Hon tuggade lugnt vidare och hon brydde sig inte om att jag kom in i köket. Jag blev arg och förmanade henne strängt: "Fyyyyyyyyy!". Hon tittade på mig och såg inte ut att skämmas alls.

Jag borde ha förstått varåt det barkade när jag noterade att hon hade en fäbless för hushållspapper med matrester på. Så fort man torkat sig om munnen eller om händerna med en bit hushållspapper så är hon där och snor pappret. Hon springer i väg med pappret för att sedan sätta sig och tugga i sig hushållspappret med stor aptit.

I lördags hittades disktrasan på köksgolvet. Rejält sönderbiten och tilltufsad. Även här hade Elsa varit framme och tuggat i sig. I går, söndag, noterades ännu en "höjdpunkt" i tjuvandets konst. Den nybakade banankakan från dagen innan var spårlöst försvunnen. Den hittades under kökssoffan. Tillsammans med Elsa.

Nu finns inget ätbart framme i köket längre. Bröd, kakor och disktrasor är numera ordentligt instoppade i skåp. Jag kan inte riktigt begripa varför hon håller på så här. Mat får hon så det räcker och blir över. Hungrig kan hon inte vara. Hon är väl full med bus helt enkelt. Hoppas det går över snart i allafall! Undrar vad hon skall hitta på nästa gång?!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken busunge du skaffat dej! Jag tror hon saknar sin välling som hon fick som liten, så det är bara att börja koka till henne, hon är säkert urled på skorpor morgon, middag, kväll. Det blir jobbigt för dej men så är det att vara småbarnsmamma! Lycka till hälsar
Mårran.

Muminmamma sa...

Det lilla livet får inte alls bara skorpor. Hon får rå köttfärs eller kokt kycklingfilé varje dag. Men hon kanske saknar vällingen. Skall fundera om jag skall börja med det. Men bara kanske.

Anonym sa...

Fyyyy Elsa!! BAD kitty hon är ;d Men hon är fin, tihihih.
Pussipuss

/Lilla My